Goede doelen

Goede doelen zijn meestal stichtingen die zich inzetten voor een bepaald maatschappelijk doel, bijvoorbeeld op het gebied van gezondheid, welzijn, natuur of internationale hulp. Hiervoor hebben zij de hulp nodig van donateurs, die geld of goederen willen geven aan het goede doel. Daarnaast zijn er vrijwilligers die zich belangeloos willen inzetten voor het goede doel. Fondsenwerving is belangrijk voor goede doelen. Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld via werving op straat, huis-aan-huis collectes, online, telefonisch of door middel van een erfenis. Daarbij kunnen donateurs profiteren van fiscale voordelen, want giften mogen worden afgetrokken in de aangifte inkomstenbelasting. Het goede doel moet dan wel zijn aangemerkt als een algemeen nut beogende instelling (ANBI). Tot slot is het van belang dat goede doelen transparant zijn over hun inkomsten en uitgaven in het kader van goed bestuur. 

 

Verdiepingsartikelen

Inspelen op de wensen van uw donateurs door te innoveren

Goede doelen 6 minuten | 24-06-2020

Elke organisatie is er in meer of mindere mate mee bezig: innoveren. U moet wel om te overleven. Donateursbehoeften veranderen, doelgroepen...

Een duurzame relatie opbouwen met de donateurs van uw organisatie

Goede doelen 6 minuten | 26-05-2020

U bent de term misschien al meerdere keren tegengekomen: de customer journey, de donor journey of de klantreis. Misschien is het onderwerp b...

Vraag en antwoord

Moeten wij een organisatie als sponsor zien als wij een donatie krijgen?
Het verschil tussen doneren en sponsoring is vaak niet helemaal duidelijk, zelfs niet voor de betrokken partijen. Organisatie X zegt bijvoorbeeld ‘een goed doel te sponsoren’, terwijl het eigenlijk om een pure donatie gaat: de organisatie hoeft niets terug te hebben voor de... Lees het hele antwoord