Steeds meer werkgevers geven werknemers de tijd om vrijwilligerswerk te doen. Ter inspiratie van werkgevers hebben NVP (het netwerk voor HR-professionals) en de community Good Busy een whitepaper ontwikkeld over dit ‘medewerkersvrijwilligerswerk’.
Het wordt steeds belangrijker dat werk niet ‘zomaar’ werk is, maar dat het ook betekenis, nut en een soms wat idealistischer doel heeft. Deze ‘zingeving’ is onder meer te vergroten door middel van medewerkersvrijwilligerswerk, waarbij werknemers tijd van hun werkgever krijgen om voor sociale ondernemingen, non-profitorganisaties of goede doelen werkzaamheden te verrichten. De maatschappelijke inzet van werknemers zorgt voor zingeving én maakt een verschil in de samenleving.
In de whitepaper ‘Social impact in HR-beleid. Medewerkersvrijwilligerswerk als troef’ (pdf) van NVP en Good Busy is te lezen dat (het doen van) vrijwilligerswerk in verschillende fasen van de ‘employee journey’ ook de werkgever wat kan opleveren:
Verder staan er in de whitepaper verhalen over organisaties die maatschappelijke inzet van werknemers in de verschillende fasen hebben geregeld, en algemene praktische tips voor werkgevers om zelf aan de slag te gaan. De publicatie is een vervolg op eerder verschenen whitepaper (pdf), waarin onder meer de basis van medewerkersvrijwilligerswerk werd uitgelegd.