Meer informatie over de aangifte inkomstenbelasting vind je in de toolbox Stap voor stap door de aangifte inkomstenbelasting.
Aangifte inkomstenbelasting
Beschrijving
Voor het invullen van de aangifte inkomstenbelasting is het belangrijk om alle benodigde gegevens vooraf te verzamelen. De Belastingdienst vult veel informatie automatisch in, maar controle en aanvulling met correcte documenten blijft noodzakelijk.
Benodigde documenten per categorie
Voor werknemers zijn jaaropgaven, uitkeringsgegevens, alimentatieoverzichten en eventueel inkomsten uit overige werkzaamheden vereist. Ondernemers verzamelen jaarrekeningen en overige financiële cijfers.
Sparen, beleggen en eigen woning
Verzamel jaaroverzichten van betaal- en spaarrekeningen, beleggingen en schulden (niet eigen woning). Voor onroerend goed is een WOZ-beschikking nodig. Bij een eigen woning horen het hypotheekjaaroverzicht, notarisgegevens bij koop/verkoop en gegevens over een kapitaalverzekering.
Financiële gegevens en aftrekposten
Essentiële informatie omvat DigiD en BSN, de voorlopige aanslag IB, betaalde premies voor lijfrentes en dividenduitkeringen. Voor aftrekposten zijn bewijsstukken van giften, zorgkosten en betaalde partneralimentatie nodig.