EU: ook garantie op digitale producten

EU-burgers krijgen meer rechten bij de aanschaf van digitale producten in een ander EU-land. De 28 EU-ministers van Justitie hebben een akkoord gesloten waardoor consumenten makkelijker verhaal kunnen halen.

9 juni 2017 | Door redactie

Het is de bedoeling dat de regels voor tastbare producten worden doorgetrokken naar digitale aankopen zoals films, games, e-books, software en andersoortige online diensten. Consumenten krijgen hierdoor ook bij een digitale aanschaf recht op reparatie, een garantietermijn en terugbetaling. Consumenten krijgen ook meer rechten voor online diensten waarbij zij met ‘persoonlijke data’ betalen, zoals Facebook, Google en WhatsApp. De EU-ministers moeten overigens wel nog met het Europees Parlement onderhandelen over hoe zij de regels in alle betreffende landen kunnen gelijktrekken. Deze onderhandelingen beginnen als het goed is in het najaar van 2017.

Bewijslast voortaan bij verkoper

De bewijslast zal daarnaast niet langer bij de ontevreden klant liggen. Die hoeft niet langer aan te tonen dat een product bij ontvangst al gebreken vertoonde. In het akkoord komt de bewijslast in het volledige eerste jaar na aanschaf bij de verkoper te liggen. Die moet dan aantonen dat het product wél werkte.