Stiekem de spot drijven met concurrenten

31 oktober 2014 | Door redactie

In een advertentie prijst u natuurlijk uw eigen waar aan. Dit zou u kunnen doen door een voor u gunstige vergelijking te maken met uw concurrent, die u dan meteen een steek onder water kunt meegeven. Maar is dit wettelijk eigenlijk wel toegestaan, of komt uw bv in grote moeilijkheden als uw concurrent naar de rechter stapt?

Voor het verspreiden van negatieve berichten over uw concurrenten valt wat te zeggen. U schudt de consument tenminste wakker. En uit psychologisch onderzoek blijkt dat negatieve berichten een grotere impact hebben dan positieve. Volgens de wet is het toegestaan om in een reclame een vergelijking te maken met uw concurrent. U mag hierbij zelfs de naam van uw concurrent gebruiken. Er zit echter wel een addertje onder het gras: een belangrijke voorwaarde is dat u de vergelijking baseert op een objectieve bron, zoals bijvoorbeeld een onderzoek van de Consumentenbond. Bovendien mag u geen appels met peren vergelijken.

Uw concurrent belachelijk maken is verboden

De leukste vergelijkende reclames zijn natuurlijk de reclames waarin de spot wordt gedreven met de concurrent. Dat is tegelijkertijd de lastigste categorie voor wat betreft de toelaatbaarheid. Volgens de wet mag een reclame niet de goede naam schaden van een concurrent en mag u zich niet kleinerend uitlaten over concurrenten. Een eerlijke prijsvergelijking kan uiteraard ook schadelijk zijn voor uw concurrent, maar dat is wel toegestaan. Verboden is slechts het belachelijk maken van de concurrent. De rechters die tot nu toe oordeelden over dit aspect, toonden weinig gevoel voor humor. Een grapje over de concurrent wordt al snel gezien als kleinerend.

Glad ijs, maar het kan wel

Met zo’n advertentie begeeft u zich dus op glad ijs. Toch blijven ze leuk, de speldenprikjes die concurrerende ondernemingen elkaar geven. In de onderstaande afbeelding ziet u hoe het wél kan. Het linkerplaatje is een advertentie van Pepsi, die haar grootste concurrent Coca-Cola belachelijk maakt. Of Coca-Cola een officieel antwoord overweegt, is nog niet duidelijk. Het rechterplaatje laat alvast het antwoord van een gevatte Photoshop-gebruiker zien.

Pepsi-dressed-as-Coke-for-Halloween-AD-Coca-Cola-response

Lees alles over vergelijkende reclames in BV Rendement

In het komende nummer van BV Rendement leest u alles over de juridische haken en ogen van vergelijkende reclame. Hoe ver kunt u gaan, en wanneer gaat u juridisch over de streep? Heeft u nog geen abonnement op BV Rendement? Neem dan nu een proefabonnement.