Europese familiebedrijven doen steeds vaker zaken in het buitenland. Zo is slechts een kwart van de familiebedrijven niet actief over de landsgrenzen. Onder Nederlandse ondernemers is Duitsland één van de aantrekkelijkste markten om naar uit te breiden. Daarbij doen ondernemers er wel verstandig aan rekening te houden met de verschillen tussen Duitsland en Nederland.
Uit onderzoek van accountantskantoor KPMG en de Europese organisatie voor Familiebedrijven EFB blijkt dat in 2014 driekwart van de Europese familiebedrijven actief was in het buitenland. Dat was 15 procent meer dan in 2013. Waarschijnlijk deden afgelopen jaar weer meer ondernemingen zaken in het buitenland. Voor Nederlandse ondernemers is uitbreiding naar Duitsland een logische stap. Het land ligt letterlijk naast de deur, heeft meer dan tachtig miljoen inwoners en de (zakelijke) cultuur lijkt wel een beetje op die van Nederland. Misschien onderschatten ondernemers juist daarom vaak de verschillen.
Er zijn weliswaar veel overeenkomsten tussen Duitsland en Nederland, op zakelijk gebied kunnen de verschillen tot vervelende situaties leiden. Ondernemers die zaken willen doen met Duitsland, kunnen de volgende aandachtspunten in acht nemen om hun buitenlandse avontuur succesvol te laten verlopen: