Veilig onderweg: een zaak van werknemer én werkgever

Het aantal ongevallen op Nederlandse snelwegen is in vijf jaar tijd meer dan verdubbeld. Dat maakte de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) onlangs bekend. Afleiding door het gebruik van de smartphone is een van de belangrijkste oorzaken. Werknemers die veel onderweg zijn, kunnen handige apps instellen. Werkgevers moeten zorgen voor passend beleid.

24 oktober 2019 | Door redactie

Er ligt een belangrijke taak voor werkgevers om beleid in te voeren voor de bereikbaarheid van werknemers onderweg. Als werkgever moet hij immers zorgen voor veilige en gezonde arbeidsomstandigheden, en dat geldt ook voor de tijd dat werknemers onderweg zijn naar of tijdens hun werk. Hij kan bijvoorbeeld het onderwerp veiligheid in het verkeer bespreekbaar maken en zo zorgen voor meer bewustwording, niet van werknemers te eisen dat zij continu bereikbaar zijn, werknemers toestaan dat zij zakelijke telefoons MONO instellen zodat zij niet gestoord worden onderweg en goede afspraken maken over smartphonegebruik in het verkeer.

Aantal ongevallen op snelwegen meer dan verdubbeld

Even de navigatie instellen, een appje sturen of een telefoontje van de manager beantwoorden tijdens het rijden. Het is misschien verleidelijk, maar ook heel verraderlijk. De afgelopen vijf jaar is het aantal ongevallen op autosnelwegen meer dan verdubbeld, van 17.000 in 2014 naar ruim 38.000 in 2018. Dit blijkt uit een rapport dat de SWOV eerder deze maand publiceerde. Er zijn niet alleen meer ongevallen, er vallen ook meer dodelijke slachtoffers. Vorig jaar kwamen er maar liefst 678 mensen om in het verkeer, van wie 81 op snelwegen (2014: 63).

Smartphonegebruik belangrijke oorzaak van verkeersongevallen

Naast te hard rijden is ook afleiding door de smartphone een belangrijke oorzaak van het groeiende aantal verkeersongevallen op de snelweg. Mede door de smartphone kunnen mensen altijd en overal bereikbaar zijn, en voelen zij zich vaak verplicht om snel te reageren. Zeker als het gaat om een zakelijk bericht.

Handheld bediening verboden voor alle bestuurders

Sinds 1 juli 2019 is het vasthouden van een mobiele telefoon verboden voor bestuurders van alle voertuigen, inclusief fietsers en bijvoorbeeld trambestuurders. Dit geldt overigens ook voor andere apparaten, zoals tablets, mp3-spelers of navigatiesystemen. Alleen handsfree bediening is nog toegestaan.

Nieuwe apps verminderen afleiding, maar telefoon op stil is beter

Nieuwe apps kunnen afleiding in het verkeer tegengaan. De ANWB testte onlangs 7 anti-afleidings-apps en niet-storenfuncties. Deze apps kunnen bijvoorbeeld berichten en telefoontjes blokkeren of een automatisch antwoord sturen, laten weten dat u in het verkeer zit, berichten voorlezen en in sommige gevallen berichten ook handsfree beantwoorden via de spraakfunctie. De ANWB moedigt het gebruik van deze apps aan, maar benadrukt dat de telefoon op stil zetten en buiten handbereik leggen nog altijd de beste optie is om ongestoord te kunnen rijden.

Bijlagen bij dit bericht