Organiseert uw organisatie evenementen, in of buiten het eigen pand, dan is het zaak zelf te controleren hoe het met de BHV is geregeld. Ook als een externe partij het evenement verzorgt, blijft de bhv de verantwoordelijkheid van de organiserende partij.
Ook tijdens een evenement kan zich een calamiteit voordoen. Toch vergeten organisatoren nog wel eens om de bhv goed te regelen. Gebeurt er dan iets, dan is dat niet af te schuiven op derden. De werkgever is altijd verantwoordelijk en moet ervoor zorgen dat er voldoende bedrijfshulpverleners beschikbaar zijn om ehbo te verlenen en bezoekers in veiligheid te brengen. Maar wie is daarvoor verantwoordelijk als uw evenement op een externe locatie plaatsvindt? Meestal zijn er bhv’ers via de verhuurder van de locatie aanwezig, maar uw organisatie moet dit wel checken. Leg de beschikbaarheid van bhv vast in het contract.
Een evenement in eigen pand is niet per se veiliger. Zeker als er gasten komen die niet bekend zijn met de situatie in het bedrijfspand (klanten, familie van werknemers), is er een groter risico als er brand uitbreekt (tool) of zich een andere calamiteit voordoet. Ook als het evenement buiten kantooruren plaatsvindt, doet de werkgever er daarom goed aan om voor de aanwezigheid van een of meer bhv’ers te zorgen. Denk verder bij de aankleding aan de arboregels en zorg dat vluchtroutes (infographic) veilig zijn: er moet bijvoorbeeld geen geïmproviseerde garderobe voor een nooduitgang geplaatst zijn. Het beste is als de arbo-adviseur en het hoofd bhv al op een vroeg moment betrokken worden bij de organisatie.