Wat is eHerkenning en hoe werkt het?

Externe web-tool

05-08-2021

Om namens uw organisatie contact op te nemen met de Belastingdienst en UWV, heeft u eHerkenning nodig. Jurry Brand legt in 1 minuut uit hoe u eHerkenning kunt aanvragen.


Om namens uw organisatie contact op te nemen met de Belastingdienst en UWV, heeft u eHerkenning nodig. Om deze digitale sleutel aan te kunnen schaffen, moet uw organisatie ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel. 

eHerkenning is alleen aan te vragen bij leveranciers die zijn erkend door de Rijksoverheid. Op basis van uw criteria kunt u zelf kiezen bij wie u de eHerkenning aanvraagt. 

eHerkenning kent vijf betrouwbaarheidsniveaus. Hoe hoger het niveau, hoe meer zekerheid de andere partij heeft over uw identiteit. De Belastingdienst en UWV eisen niveau 3. 

Bij aanvragen voor betrouwbaarheidsniveau 3 moet de leverancier verplicht allerlei aanvullende controles doen, zoals identificatie en het vaststellen van de bevoegdheid. 

Onder bepaalde voorwaarden kunt u de kosten van eHerkenning deels gecompenseerd krijgen.