Incassotuchtklachten per 1 april 2024 naar Kifid

12 maart 2024 | Door redactie

Klachten over leden van de Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) kunnen voortaan worden ingediend bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). KIGID, het eigen klachteninstituut van NVI, wordt per 1 april 2024 opgedoekt. Deze datum valt samen met de inwerkingtreding van de Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki).

Kleinzakelijke ondernemers en consumenten kunnen vanaf 1 april 2024 terecht bij Kifid als zij klachten hebben over gedragingen van een incassobureau (artikel). Kifid, het financiële klachtenloket waar kan worden geklaagd over een financiële dienst of dienstverlener, neemt dan het stokje over van KIGID. Kifid is een laagdrempelig alternatief voor de gang naar de rechter.

Eerst naar het incassobureau

Klachten over het gedrag van een incassobureau aangesloten bij NVI moeten eerst worden voorgelegd aan het desbetreffende bureau. Leidt dat niet tot het gewenste resultaat, dan kan per april een incassotuchtklacht worden ingediend bij Kifid. Daar hangt een prijskaartje aan van € 50,00. Voor consumenten is het indienen van een incassotuchtklacht gratis. Klachten moeten gaan over gedragingen die ingaan tegen regels, zoals het Incasso Keurmerk en de NVI Gedragscode. De Geschillencommissie kan besluiten of het nodig is om de klacht mondeling te behandelen. Dit gebeurt dan bij Kifid in Den Haag. Klachten die gaan over de inhoud, zoals de kwaliteit of levering van het gekochte product, moeten nog steeds worden voorgelegd aan de burgerlijke rechter.

Overdracht van kennis en ervaring

Het is mogelijk om tot 1 april 2024 bij KIGID een klacht in te dienen over gedragingen van een NVI-lid. Mochten klachten nog steeds op 31 maart 2024 in behandeling zijn, dan worden deze onder verantwoordelijkheid van KIGID afgehandeld volgens de Geschillenregeling NVI en het Reglement Klachtencommissie van NVI. NVI en Kifid zorgen samen voor de overdracht van kennis en ervaring van het KIGID.
Bij Kifid kunnen consumenten al jaren klagen over hun financiële dienstverlener. Sinds 1 oktober 2023 neemt Kifid ook klachten over kortlopende zakelijke kredieten in behandeling.