De Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) en MKB-Nederland bundelen de krachten in het project 'Slimmer ondernemen met cijfers', een onderdeel van de recent gelanceerde Ondernemersagenda. Door dit project moeten ondernemers betere keuzes maken door advisering van de accountant en de inzet van zijn netwerk.
De accountant is bij uitstek geschikt om de ondernemer te adviseren op terreinen als financiën, fiscaliteit en strategie. De accountant kan ondernemingen helpen bij vraagstukken als digitalisering, een platform-en-data-economie, verduurzaming en energietransitie. Met behulp van een accountant kan een ondernemer beter onderbouwde keuzes maken. Inzicht in de cijfers van bedrijfsprestaties speelt daar een belangrijke rol bij.
In de Ondernemingsagenda, die begin oktober werd gelanceerd tijdens het jaarcongres van MKB-Nederland in Den Haag, staan vijf thema’s centraal. Het project ‘Slimmer ondernemen met cijfers’ is een onderdeel van het thema ‘Ondernemer en bedrijfsvoering’. De andere twee projecten die daar onder vallen zijn:
Naast aangeven wat MKB-Nederland zelf doet in de Ondernemersagenda, vraagt de belangenorganisatie op het gebied van het thema ‘Ondernemer en bedrijfsvoering’ van de overheid het volgende: