Sterke toename van bankhelpdeskfraude in 2021

Ondanks de aandacht die de media, de banken en de politiek besteden aan spoofing, blijkt de schade door bankhelpdeskfraude nog steeds fors toe te nemen. Dit maakte Betaalvereniging Nederland recent bekend. In 2020 bedroeg de totale schade door bankhelpdeskoplichting bijna € 27 miljoen. De verwachting is dat die in 2021 oploopt naar € 40 miljoen.

3 augustus 2021 | Door redactie

Spoofing is een vorm van fraude waarbij een crimineel zich voordoet als een werknemer van de bank. De fraudeur probeert op slinkse wijze het slachtoffer ervan te overtuigen dat zijn of haar bankrekening niet meer veilig zou zijn. Het slachtoffer krijgt het verzoek om het hele banksaldo met één of meer overboekingen ‘veilig te stellen op een kluisrekening’. Betaalvereniging Nederland geeft aan dat een bank daar nooit om zal vragen. Zogenaamde ‘kluisrekeningen’ bestaan niet en in noodgevallen kan een bank zelf een bankrekening op afstand blokkeren.

Per maand 300 incidenten
Er worden nu gemiddeld 300 incidenten van bankhelpdeskfraude per maand gemeld bij banken. Per slachtoffer bedraagt de gemiddelde schade al gauw € 10.000. Betaalvereniging waarschuwt voor het gevaar van spoofing en geeft aan dat een bank nooit:

  • aan de telefoon of in een tekstbericht zal vragen om geld over te boeken;
  • zal vragen om een bankpas aan iemand af te geven;
  • om toegang zal vragen tot de computer of smartphone van een klant;
  • aan een klant zal vragen om zijn of haar bankpas per post te sturen;
  • mondeling, in een bericht of op een website zal vragen om een pincode.

Eind vorig jaar maakten de vier grootbanken in Nederland – ABN Amro, ING, Rabobank en SNS Bank – afspraken met het ministerie van Financiën om slachtoffers van spoofing te helpen.