Te weinig loon voor 22% van Nederlandse werknemers

22% van de Nederlandse werknemers krijgt mogelijk te weinig uitbetaald. Dat komt vooral doordat hun werkgever declaraties op de verkeerde manier verwerken. Daarnaast hebben veel werknemers behoefte aan meer inzicht in wat er precies op hun loonstrook staat.

5 augustus 2019 | Door redactie

De regels voor het indienen en uitbetalen van declaraties – bijvoorbeeld van intermediaire kosten en reiskosten – zijn in veel organisaties verre van duidelijk. Daardoor maken werkgevers veel fouten bij het verwerken van de declaraties. Maar liefst 22% van de werknemers zou daardoor te weinig loon ontvangen, zo blijkt uit onderzoek van softwareleverancier AFAS. Meer dan een kwart van de ondervraagde werknemers zou zich hierdoor ongemotiveerd voelen en daardoor minder productief zijn.

Werkgevers zijn vaak te laat

Onlangs bleek uit ander onderzoek ook al dat veel werknemers niet de vakantiebijslag krijgen waar zij recht op hebben, doordat overwerkuren ten onrechte niet worden meegenomen in de berekening van de vakantiebijslag. Ook bij declaraties lijkt het dus regelmatig mis te gaan: zo’n 13% van de ondervraagden geeft aan dat hun werkgever declaraties vaak te laat uitbetaalt. Eén op de vijf geeft aan dat zij het proces van het indienen van declareren zelf als ingewikkeld ervaren.
Volgens de onderzoekers heeft 40% van de werknemers – naast een juiste en snelle afhandeling van hun declaraties – bovendien behoefte aan meer inzicht in wat er precies op hun loonstrook en jaaropgaaf staat.

Wijzigingen per 2020

Per 1 januari 2020 moeten werkgevers door de invoering van de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) de loonstroken van nieuwe en bestaande werknemers uitbreiden. Er moet dan namelijk op komen te staan of de werknemer een vast of een tijdelijk contract heeft.
Daarnaast kondigde staatssecretaris Snel van Financiën in de Fiscale Beleidsagenda 2019 een aantal wijzigingen in de maatregelen rond de WKR aan die per 1 januari 2020 al van kracht gaan.