Het kan gebeuren, zeker in komkommertijd: ineens hangt een journalist aan de telefoon die u het vuur na aan de schenen legt over een actuele kwestie. Of u nodigt de pers zelf uit voor een interview. Om dan geen modderfiguur te slaan of op camera te staan blunderen, is enige voorbereiding op zijn plaats.
Het is sowieso raadzaam een goed voorbereide woordvoerder in dienst te hebben. Er kunnen namelijk altijd calamiteiten gebeuren, zoals een bedrijfsongeval of fraude. Het is dan prettig dat er iemand is die de media te woord kan staan en de juiste informatie naar buiten brengt. Deze persoon moet wel te allen tijde bereikbaar zijn, dus ook 's avonds en in het weekend en wanneer er regelmatig contact is met de pers, is mediatraining aan te bevelen.
Krijgt u een journalist aan de lijn? Noteer dan altijd zijn naam, contactgegevens en het medium waar hij voor werkt. Probeer te ontdekken wat de journalist precies wil weten, hoeveel achtergrondinformatie hij al heeft en of hij voor een lang of kort item belt. Beantwoord vragen zo eerlijk mogelijk. Wanneer u een vraag niet wilt beantwoorden of geen commentaar wilt geven, zeg dat dan. U bent niet verplicht het achterste van uw tong te laten zien. Wanneer u een antwoord niet paraat heeft, zoek het dan op en bel nog dezelfde dag terug. Pas op met ‘off the record’ informatie geven. Journalisten hebben een beroepscode waardoor ze deze informatie niet mogen gebruiken, maar wees toch voorzichtig. Daarnaast bestaat een off-the-record-afspraak alleen als deze van tevoren is geaccepteerd door de journalist.
Lijdzaam afwachten tot de pers belt voor interessant nieuws hoeft niet. Zeker als het over een actuele kwestie gaat en uw organisatie er een duidelijk standpunt over inneemt, kunt u zelf contact zoeken met de media.
Interviewvragen die via mail worden gesteld bieden de kans om goed over de antwoorden na te denken. Een interview voor radio of tv vereist een andere voorbereiding. Zorg in deze gevallen dat de boodschap helder is en dat u weet welke kernpunten en achtergronden erbij horen. Gebruik geen vakjargon of moeilijke woorden en meld het belangrijkste onderdeel van de boodschap als eerste. Ga geen stiltes opvullen en let op uw woorden. Het is handig wat steekwoorden op papier te hebben, maar ga geen antwoorden van een blaadje voorlezen. Wanneer een journalist dezelfde vraag op een andere manier stelt, probeert hij u uitspraken te ontlokken, pas daar dus voor op. Heeft u geen antwoord op een vraag? Zeg dat dan eerlijk. Vraag altijd of u het interview voor publicatie mag controleren op fouten.