Goede bedrijfshulpverlening opzetten met behulp van bhv-plan

6 juli 2018 | Door redactie

In een kleine organisatie kan een werkgever mogelijk toe met twee of drie bhv’ers, maar in een grote organisatie kan het een gepuzzel zijn om altijd een bhv’er op de werkvloer te hebben. Een bhv-plan helpt bij het organiseren van een goede bedrijfshulpverlening.

Het is een uitdaging om bedrijfshulpverlening (tools) goed op te zetten in een grote organisatie. Er is mogelijk sprake van meerdere vestigingen en op elke vestiging moet onder werktijd een bhv’er aanwezig zijn. Zeker in de vakantieperiode kan het lastig zijn om altijd een bedrijfshulpverlener in de buurt te hebben. Ook de samenwerking tussen bhv’ers kan lastig zijn in een grote organisatie, het is daarbij handig om de bhv per groep te organiseren met ieder een eigen leider en een hoofd bhv dat de organisatie overziet. Deze zaken legt een organisatie vast in een bhv-plan (tool).

Zwakke plekken bhv ontdekken met oefening

De werkgever is verantwoordelijk voor het arbobeleid van de organisatie en het is zijn verantwoordelijkheid dat er een bhv-plan komt. Hij kan zich laten ondersteunen door de preventiemedewerker. Dat voorkomt dubbel werk, want veel van de informatie in het bhv-plan staat ook in de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E), een arbodocument waar de preventiemedewerker zich vaak mee bezig houdt. Het is handig dat de bhv’er of in elk geval het hoofd bhv erbij wordt betrokken. Af en toe eens een oefening inplannen kan helpen bij het ontdekken van de zwakke plekken binnen de bedrijfshulpverlening.