Laat werknemers niet ziek worden van verveling

Iedereen kent wel een overwerkt iemand die is uitgevallen met burn-outklachten. Het komt echter ook regelmatig voor dat werknemers letterlijk ziek worden van verveling. De schone taak van de leidinggevende is om zo’n bore-out te herkennen en voorkomen.

17 juli 2018 | Door redactie

Vooral bij hoogopgeleiden ligt een bore-out op de loer. Als het werk te eenvoudig of te eenzijdig is, of omdat er gewoonweg te weinig te doen is, krijgen zij niet de prikkels die ze nodig hebben om goed te presteren. De werknemer heeft het gevoel dat hij geen controle heeft over zijn werksituatie en raakt daarvan emotioneel uitgeput. Dat kan leiden tot gezondheidsklachten en (langdurig) ziekteverzuim. Als er niets verandert in de werksituatie, kan een bore-out net zo veel – en vergelijkbare – klachten geven als een burn-out (tool).

Bore-out leren herkennen

Een medewerker die tegen een bore-out aan zit, zal hier niet zo gauw over praten met collega’s of zijn leidinggevende. Toch is het zaak om zogenoemde onderstress tijdig te herkennen. Kenmerken hiervan kunnen zijn:

  • slapeloosheid;
  • vermoeidheid;
  • uitstelgedrag van simpele taken;
  • ongeïnteresseerdheid;
  • negatieve uitingen over het werk, zichzelf en anderen;
  • verminderde interesse in activiteiten die eerst wel als leuk ervaren werden.

Kennis en talenten beter benutten

Om het ontstaan van een bore-out te voorkomen, moet de leidinggevende samen met de medewerkers bekijken hoe ze hun kennis en talenten beter kunnen benutten. Een nieuwe uitdaging kan zitten in extra taken of het volgen van een opleiding. Vaak kunnen werknemers bepaalde vaardigheden (ook) in een andere functie binnen de organisatie inzetten.