Ondernemer rekent gestegen energiekosten vaak niet door

13 mei 2022 | Door redactie

Een groot deel van de mkb’ers schuift de rekening voor de fiks gestegen energiekosten vooralsnog niet door naar klanten. Dat blijkt uit onderzoek van de Kamer van Koophandel (KvK). Reden: klanten behouden is nu even belangrijker dan hogere marges binnenhalen.

De KvK heeft een representatieve groep mkb’ers gevraagd naar de impact van de gestegen energiekosten. Daarbij zegt ruim vier op de tien ondernemers dat zij (zeer) veel last hebben van de hoge brandstofprijzen. Voor de oplopende prijzen van gas en elektriciteit is dat zo’n drie op de tien.

Ondernemer wil zich niet uit de markt prijzen

Toch neemt een groot deel van de ondernemers die gestegen energiekosten voor eigen rekening. Ruim de helft rekent de hogere kosten voor gas en elektriciteit niet door, voor brandstofkosten is dat 44%. Gemene deler in de redenen die de ondernemers daarvoor aanvoeren is: het is momenteel vooral zaak om te blijven dóórdraaien. Ook al zijn er wel mogelijkheden om desnoods eenzijdig de prijzen te verhogen voor zakelijke klanten (artikel), de concurrentie is groot en ondernemers willen zich niet uit de markt prijzen. Een deel hoopt ook dat de kosten op korte termijn gaan dalen. Eerst de klant binnenhouden, verdienen komt later, zo vat de KvK het sentiment samen. Voor de ondernemers die last hebben van de gestegen energiekosten betekent dat dus ook interen op de marges. Wel blijkt uit het onderzoek dat een deel van de mkb’ers vanwege de hogere kosten nu meer bezig zijn met het verduurzamen van de bedrijfsvoering.

Hoger kosten materiaal wél doorberekend

Naast de energiekosten zijn ook de kosten voor materiaal en grondstoffen gestegen. Die kosten berekent het grootste deel van de ondernemers juist wél door aan klanten. Dat verschil verklaart de KvK doordat materiaalkosten makkelijker te koppelen zijn aan een product. Bij een tuinhuis dat helemaal van hout is gemaakt is het voor de klant logisch dat de prijs is gestegen. Bij energiekosten is de link met een duurder product minder voor de hand liggend voor de klant.

Grotere impact van oorlog in Oekraïne

In het onderzoek (pdf) heeft de KvK ook gevraagd naar de zakelijke gevolgen van de oorlog in Oekraïne. In deze enquête van april zegt nu 15% van de ondernemers dat zij grote tot zeer grote impact ervaren van dit conflict. Dat is een verdubbeling In vergelijking met de vorige meting in maart. Het aandeel ondernemers dat vrijwel geen impact ervaart is ook flink gezakt, van 66% in maart naar 48% nu. De negatieve impact zit ‘m vooral in de genoemde oplopende kosten van energie en materiaal. Andere gevolgen kunnen zijn dat het moeilijker is om te handelen in producten die onder de sancties tegen Rusland vallen. Hoewel dus meer ondernemers de gevolgen lijken te voelen, is de overheid niet van plan om nu extra steunmaatregelen te nemen voor getroffen ondernemingen. Wel heeft minister Micky Adriaansens van Economische Zaken laten weten dat de hulp kan worden uitgebreid als de situatie daarom vraagt.

Bijlagen bij dit bericht

Begroten omzet
E-learning | VideoCollege 32 minuten
Omzet voorspellen met Excel
Tools | Rekentools