Groen imago stimuleren is de moeite waard!

28 juni 2023 | Door redactie

Steeds meer organisaties profileren zich als duurzaam, klimaatbewust of groen, en dat is niet voor niets. Een profilering op het gebied van milieu en klimaat heeft vaak een positief effect op hoe anderen naar de organisatie kijken. De ondernemingsraad (OR) kan stimuleren dat de organisatie met verduurzaming aan de slag gaat en zich ook als groen profileert.

Van organisaties wordt verwacht dat ze hun verantwoordelijkheid nemen op het gebied van milieu en klimaat en dat zij transparant zijn over hun klimaatbeleid. Met name grotere organisaties en (semi-)overheden zijn zich actief aan het profileren met thema’s zoals klimaatbewustzijn, milieu, maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en duurzaamheid. Deze proflering heeft effect op hoe werkenden, andere organisaties, overheden en stakeholders naar de organisatie kijken. De OR speelt een rol bij de verduurzaming van de organisatie en kan bijdragen aan een groen(er) imago van de organisatie.

Profilering op gebied van milieu en klimaat heeft positief effect

Als de organisatie belangrijke stappen zet om te verduurzamen, doet zij er ook goed aan om dit naar buiten te communiceren. Een positieve profilering op het gebied van milieu en klimaat kan de organisatie namelijk belangrijke voordelen bieden, zoals:

  • Aantrekkelijke werkgever: in de huidige krappe arbeidsmarkt moeten organisaties zich op een positieve manier onderscheiden om gekwalificeerd personeel aan te trekken en te behouden. Met name jongeren kiezen vaak bewust voor een ‘groene’ werkgever.
  • Professionele partners: klanten en leveranciers willen liever zaken doen met milieubewuste organisaties. Dat straalt namelijk ook op hen af! Soms stellen organisaties ook voorwaarden, bijvoorbeeld dat leveranciers een milieumanagementsysteem hanteren.
  • Milieubewuste consumenten: steeds meer mensen geven de voorkeur aan producten en diensten die ‘eco’, ‘milieuvriendelijk’ of bijvoorbeeld ‘klimaatneutraal’ zijn.

OR moet alert zijn op greenwashing

De OR heeft de opdracht om de zorg van de onderneming voor het milieu te bevorderen (artikel) en is dus een belangrijke aanjager voor de verduurzaming van de organisatie. Ook heeft de OR adviesrecht bij alle belangrijke maatregelen die de bestuurder ten behoeve van het milieu wil treffen (artikel 25, lid 1l WOR). De OR kan de bestuurder daarnaast ook altijd ongevraagd adviseren (artikel 23 WOR). De OR kan dit initiatiefrecht gebruiken om met de bestuurder in gesprek te gaan over de profilering van de organisatie. Let er wel op dat de organisatie zich niet schuldig maakt aan onterechte duurzame claims, oftewel ‘greenwashing’.

De OR kan meer doen om verduurzaming van de organisatie te stimuleren. U leest het in de toolbox Zo gaat uw OR proactief aan de slag met het klimaatbeleid.