Welke gegevens moeten op de loonstroken en de jaaropgaaf van werknemers staan?

11 juni 2020

De Belastingdienst schrapte uit het Handboek Loonheffingen 2019 een hele lijst met gegevens die op de loonstroken en de jaaropgaaf van werknemers moeten staan. Hoe zit dat?

Werknemers hebben bij hun eerste loonbetaling altijd recht op een specificatie: de zogenoemde loonstrook. Daarna hoeven hun werkgevers in principe geen loonstrookjes meer uit te delen, tenzij er iets verandert in het loon van de werknemer. In de praktijk krijgen de meeste werknemers daarom elk loontijdvak een specificatie van hun loon.

Lijst

De volgende lijst gegevens moeten wel op de loonstrook:

  • het brutoloon in geld;
  • de gespecificeerde samenstelling van het bruto- of het nettoloon;
  • de gespecificeerde bedragen die de werkgever op het loon heeft ingehouden of ermee heeft verrekend;
  • de wettelijke minimumvakantiebijslag waar de werknemer recht op heeft;
  • het aantal uren dat de werknemer werkt op basis van de arbeidsovereenkomst;
  • het loontijdvak;
  • het wettelijk minimumloon dat voor de werknemer geldt;
  • de naam van de organisatie en de naam van de werknemer;
  • als de loonstrook ook als jaaropgaaf geldt: de verplichte gegevens van de jaaropgaaf.

De Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) schrijft voor dat per 1 januari 2020 ook op de loonstrook staat of de werknemer een vast contract heeft of dat er juist sprake is van een flexibel contract. Die informatie is nodig, omdat de werknemer via de loonstrook zijn werkgever kan controleren.

Als de werkgever te weinig WW-premie afdraagt doordat hij in de loonaangifte een vast contract heeft doorgegeven, maar op de loonstrook aan de werknemer een tijdelijk contract heeft vermeld, kan er (opzettelijk) verkeerde informatie verstrekt zijn. De werkgever kan daarvoor strafrechtelijk worden vervolgd.