Bij ontwikkelingen als een grote reorganisatie, dreigend faillissement of bijvoorbeeld als de ondernemingsraad (OR) naar de rechter stapt, moet de OR er rekening mee houden dat de pers contact opneemt. De OR kan daarop anticiperen door zelf een persbericht te versturen. Waar moet de OR dan op letten?
OR-leden zijn het meestal niet gewend om met de pers te praten. Het is daarom goed om een communicatieplan op de plank te hebben voor noodgevallen. Het opstellen van een persbericht vormt een belangrijk onderdeel van het ‘persplan’. Met een goed persbericht kan de OR zijn kant van het verhaal op zijn manier vertellen en is hij de media een stap voor.
Wil de OR een boodschap naar buiten brengen, dan moet de raad eerst bepalen welke (sociale) media het beste passen. Via social media, in een regionale of landelijke krant of een combinatie? Het schrijven van een persbericht lijkt eenvoudig, maar er zijn een aantal belangrijke aandachtspunten. Als de inhoud van het persbericht kort is en ‘actualiteitswaarde’ heeft, is de kans groot dat het wordt gepubliceerd.
Hanteer de volgende tips bij het schrijven van een persbericht: