Jeugd in schijnwerpers bij GivingTuesday 2021

26 januari 2022 | Door redactie

Op 30 november 2021 was het GivingTuesday. Deze wereldwijde actiedag is bedoeld om extra aandacht te vragen voor het helpen van andere mensen en maatschappelijke onderwerpen. Dit jaar stond deze dag in het teken van de jeugd. Dit was vooral op TikTok goed te merken.

GivingTuesday is elk jaar op de eerste dinsdag na Black Friday en Cyber Monday. Een ideale dag voor uw organisatie om het werk en de doelen onder de aandacht te brengen. December staat vaak ook in het teken van ‘geven aan goede doelen’ en daar kan uw organisatie van profiteren. In 2021 stond deze dag in het teken van de jeugd, er werd daarom ingezet op een speciale jongerencampagne. De campagne richt zich op de doelgroep 12 - 25 jaar. Er werd volop gebruikgemaakt van GIPHY’s, memes en videocontent voor TikTok, Instagram, Facebook en YouTube. Dit zorgde voor een bereik van 858.000 jongeren en bijna 4 miljoen views.

Onderzoek naar de waardering van GivingTuesday

DirectResearch heeft ook onderzoek gedaan naar de waardering van GivingTuesday. Hieruit blijkt dat 42% GivingTuesday een goede zaak vindt (was 37%). Verder komt uit het onderzoek naar voren dat 35% van de ondervraagden vindt dat GivingTuesday een toegevoegde waarde heeft (was 29%). En ook het percentage dat vindt dat GivingTuesday noodzakelijk is, is gestegen (van 18% naar 23%). Eén op de tien ondervraagden (10%) geeft aan dat die zich heeft ingezet voor anderen.

Solidariteit en naastenliefde

Dit jaar is GivingTuesday op 29 november 2022. De organisatoren willen in 2022 extra inzoomen op initiatieven die uiting geven aan solidariteit en naastenliefde. Uit het onderzoek van DirectResearch blijkt dat de intentie om deel te nemen in 2022 19% is. Het is mogelijk om uw organisatie als deelnemer ook op de kaart te zetten bij GivingTuesday. Informatie hierover is te vinden op de website givingtuesday.nl.