De ondernemingsraad van energiebedrijf Delta heeft via de media aandeelhouders en het Rijk opgeroepen om te zoeken naar een goede oplossing voor kerncentrale Borssele. Hoe zet een OR media effectief in?
De kerncentrale in Borssele splitst zich in 2017 af van het energiebedrijf en krijgt dan te maken met grote financiële problemen, waardoor de banen van tweehonderd werknemers op de tocht komen te staan. Aandeelhouders sloegen een aanbod van het Rijk om te investeren af, omdat ze zich daarvoor te diep in de schulden moesten steken. De ondernemingsraad sprak zich daarover uit in de media en nodigde aandeelhouders en het Rijk uit om leiderschap te tonen en te blijven zoeken naar een geschikte oplossing.
De ondernemingsraad van het energiebedrijf Delta zocht heel bewust de media op. Het inschakelen van de media kan een effectief middel zijn om een probleem onder de aandacht te brengen en externe partijen te betrekken bij het zoeken naar een oplossing. Een slimme OR stelt voordat hij dat doet wel een draaiboek op waarin hij vastlegt hoe hij omgaat met de pers in woelige tijden.
Het volgende stappenplan kan daarbij behulpzaam zijn: