Meer informatie over hybride werken vind je in de toolbox Snel aan de slag met hybride werken en samenwerken.
Hybride werken voor altijd
Beschrijving
Hybride werken is structureel onderdeel geworden van de moderne werkpraktijk. Organisaties die kiezen voor een combinatie van thuiswerken en werken op locatie, moeten dit formeel vastleggen. Daarbij spelen vier thema’s een centrale rol: interactie, arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden en techniek.
Interactie
Het is belangrijk dat werknemers voldoende contact houden met collega’s, ook informeel. Aansturing op afstand en communicatie bij disfunctioneren vereisen duidelijke afspraken.
Arbeidsvoorwaarden
Duidelijkheid is nodig over aanwezigheid op kantoor, werktijden, bereikbaarheid en eventuele vergoedingen voor reis- en thuiswerkkosten.
Arbeidsomstandigheden
De thuiswerkplek moet voldoen aan arbo-eisen. Op locatie is het relevant of de werknemer een vaste of flexibele werkplek heeft.
Techniek
Werknemers moeten beschikken over geschikte apparatuur, software en een veilige verbinding. Er moeten ook afspraken zijn over hoe te handelen bij technische problemen.
Rol van de OR
De ondernemingsraad heeft instemmingsrecht bij beleid rond arbeidsomstandigheden, aanwezigheid en thuiswerkvergoedingen. Zo waarborgt de OR de belangen van werknemers binnen hybride werkafspraken.