Ondernemers hoorndol van onduidelijke regels

De overheid doet verwoede pogingen om te snoeien in het regelwoud, maar ondernemers ervaren niet echt veel verlichting. In een onderzoek hekelen ze onder meer de rompslomp rondom personeel en vergunningen. Hun suggestie: maak eens regels die te 'snappen' zijn. Het wachten is nog op de reactie van het kabinet op het onderzoeksrapport.

17 februari 2020 | Door redactie

De betuttelende bureaucratie en traag draaiende ambtelijke molens zijn favoriete mopperpunten van ondernemers. Regelzucht knelt het ondernemerschap af, zo luidt de veelgehoorde klacht. De overheid probeert daarom al tijden onnodige regeldruk weg te nemen, en zoekt het daarbij onder meer in betere digitale dienstverlening.

Kosten maken om te voldoen aan regelgeving

Vraag is uiteraard of die inspanningen er ook toe leiden dat ondernemers minder regeldruk ervaren. In opdracht van de Tweede Kamer is Hogeschool Saxion daar nog eens ingedoken, door 39 ondernemers te interviewen over de administratieve lasten. Het algemene beeld is dat het onderwerp ondernemers nog altijd hoog zit. Bij de interviews over belemmerende regeltjes liepen de ‘emoties soms stevig op’, melden de onderzoekers.
En hun rapport (pdf) staat ook bol van de Kafkaëske voorbeelden. Zoals een ondernemer die zijn bedrijfspand wil verduurzamen en daarvoor € 10.000 subsidie krijgt. Het aanvragen heeft hem echter al € 5.000 gekost. Een andere ondernemer was € 25.000 kwijt aan onder meer advieskosten om een werknemer die niet functioneerde volgens de regels te kunnen ontslaan. Weer een ander moet voor de informatieverstrekking aan het Centraal Bureau voor de Statistiek dezelfde gegevens in zes verschillende systemen invoeren omdat die niet aan elkaar gekoppeld zijn.

Ondernemers willen meer zekerheid over regels

Volgens de onderzoekers ervaren ondernemers regeldruk onder meer omdat zij er onzeker over zijn of zij wel aan alle regels voldoen. Zij vinden regelgeving vaak ingewikkeld of niet zinvol. Oplossingen van ondernemers staan er ook genoeg in het rapport. Regels zouden bijvoorbeeld te ‘snappen’ moeten zijn. Niet alleen inhoudelijk zo simpel dat een (kleine) ondernemer ze zonder ondersteuning kan uitvoeren, maar het zou vooral ook duidelijk moeten zijn waaróm een regel er is. Verder staat er subtiel in het rapport dat regelgevers en uitvoeringsinstanties meer uit zouden kunnen gaan ‘van vertrouwen in ondernemers’.
Ook zou er meer onderscheid moeten zijn tussen kleine en grote ondernemingen. En in het algemeen willen ondernemers meer duidelijkheid: geef aan wat noodzakelijke verzekeringen zijn voor ondernemers, geef ons een vast contactpersoon bij de Belastingdienst om uitleg te kunnen vragen. De vaste commissie voor Economische Zaken van de Tweede Kamer heeft het kabinet om een reactie gevraagd op het rapport.

Bijlagen bij dit bericht

Financiële administratie
E-learning | VideoCollege 20 minuten
Administratieplicht in de BTW
Verdiepingsartikel