Bepaal de optimale (hoeveelheid) KPI’s voor uw organisatie

Key performance indicators (KPI’s) geven handvatten om de prestaties van uw organisatie te analyseren. Maar zoals met alles geldt: te veel KPI’s is ook niet goed.

24 oktober 2018 | Door redactie

Een KPI is een handig managementinstrument. Het laat zien hoe het in de dagelijkse praktijk gaat in uw organisatie. Wat loopt al goed? Waar zitten nog knelpunten? Hoe staan zowel de langetermijn- als de kortetermijndoelen ervoor? KPI’s maken het makkelijk om het resultaat te toetsen en de kwaliteit te meten.

Hoe beter de KPI’s, hoe beter het resultaat

Veel organisaties hebben te veel en verkeerde KPI’s. Daardoor raken ze het overzicht kwijt en missen ze het inzicht dat deze indicatoren kunnen geven. KPI’s moeten altijd SMART (tool) geformuleerd zijn.
Ook zijn er organisaties die alleen kijken naar de financiële resultaten. In goede tijden werkt dat prima, maar in slechte tijden lopen ze dan achter de feiten aan.

Het menselijk kapitaal voorop

Welke KPI’s voor uw organisatie het geschiktst zijn, hangt af van de branche en de afdeling. In de meeste bedrijfstakken – maar zeker in de dienstverlening – is de belangrijkste factor het menselijke kapitaal. Veelgebruikte KPI’s op HR-gebied zijn:

Kwaliteit hoog in het vaandel

De kwaliteit van de producten of diensten heeft uw organisatie vast ook hoog in het vaandel. Om kwaliteit te meten kunt u KPI’s als deze inzetten:

  • Klanttevredenheid
  • Technische kwaliteit
  • Borging van het verbeter- en stimuleringsproces

Niets zonder organisatie en communicatie

Om een hoog kwaliteitsniveau te realiseren, is goede organisatie en heldere communicatie noodzakelijk. Goede indicatoren voor het management kunnen zijn:

  • Een helder dashboard
  • Verslaglegging van de handelswijze
  • Ondernemend vermogen
  • Verbeteracties

Grip op financiële doelen

Voor een financiële afdeling zijn indicatoren die grip geven op mutaties, financiële doelstellingen en contracten van belang. Goede KPI’s zijn daarvoor: