Key performance indicators (KPI’s) geven handvatten om de prestaties van uw organisatie te analyseren. Maar zoals met alles geldt: te veel KPI’s is ook niet goed.
Een KPI is een handig managementinstrument. Het laat zien hoe het in de dagelijkse praktijk gaat in uw organisatie. Wat loopt al goed? Waar zitten nog knelpunten? Hoe staan zowel de langetermijn- als de kortetermijndoelen ervoor? KPI’s maken het makkelijk om het resultaat te toetsen en de kwaliteit te meten.
Veel organisaties hebben te veel en verkeerde KPI’s. Daardoor raken ze het overzicht kwijt en missen ze het inzicht dat deze indicatoren kunnen geven. KPI’s moeten altijd SMART (tool) geformuleerd zijn.
Ook zijn er organisaties die alleen kijken naar de financiële resultaten. In goede tijden werkt dat prima, maar in slechte tijden lopen ze dan achter de feiten aan.
Welke KPI’s voor uw organisatie het geschiktst zijn, hangt af van de branche en de afdeling. In de meeste bedrijfstakken – maar zeker in de dienstverlening – is de belangrijkste factor het menselijke kapitaal. Veelgebruikte KPI’s op HR-gebied zijn:
De kwaliteit van de producten of diensten heeft uw organisatie vast ook hoog in het vaandel. Om kwaliteit te meten kunt u KPI’s als deze inzetten:
Om een hoog kwaliteitsniveau te realiseren, is goede organisatie en heldere communicatie noodzakelijk. Goede indicatoren voor het management kunnen zijn:
Voor een financiële afdeling zijn indicatoren die grip geven op mutaties, financiële doelstellingen en contracten van belang. Goede KPI’s zijn daarvoor: