Geef werknemer vertrouwen voor betere prestatie

27 maart 2017 | Door redactie

Presteren werknemers minder goed, dan kan dat liggen aan de werkgever. Als een werkgever zijn vertrouwen niet uit, zowel in woorden als in daden, heeft dat namelijk invloed op het gedrag van de werknemers in negatieve zin.

Zodra een werkgever zijn vertrouwen uitspreekt (e-learning) dat werknemers hun werk goed zullen uitvoeren, is de kans veel groter dat dit ook echt gebeurt. In de praktijk kan de werkgever bijvoorbeeld werknemers de ruimte geven om het werk om hun eigen manier te doen (tools), waarbij experimenteren en fouten maken geen zonde is. Als werknemers merken dat ze die ruimte krijgen en fouten mogen maken, kan dat leiden tot efficiëntere werkprocessen en innovatieve ideeën. Bovendien geeft een veilige omgeving werknemers energie, wat weer zijn uitwerking heeft op de hele organisatie.

Invloed van verwachtingen is Rosenthal-effect

De veronderstelling dat bepaalde verwachtingen – zoals vertrouwen – effect hebben op het gedrag en de productiviteit van anderen wordt ook wel het Rosenthal-effect genoemd. Uit wetenschappelijk onderzoek van Robert Rosenthal en Lenore Jacobson bleek in meerdere gevallen dat leerlingen beter presteerden als hun leraren hoge verwachtingen van hen hadden. Hadden de leraren lage verwachtingen, dan presteerden de leerlingen juist minder goed. Dit effect is ook te vertalen naar de werkvloer.

Bijlagen bij dit bericht

Coachend leidinggeven
E-learning | VideoCollege 31 minuten
Motiveren
E-learning | VideoCollege 14 minuten