Uit onderzoek van Grant Thornton onder vijfhonderd werknemers van middelgrote commerciële en non-profit organisaties blijkt maar weer eens hoe belangrijk het is dat u als leidinggevende het goede voorbeeld geeft. Het blijkt namelijk vaak het gedrag van leidinggevenden te zijn dat het werkplezier van werknemers belemmert.
Werknemers spiegelen zich aan het gedrag van hun leidinggevenden. Geeft u niet het goede voorbeeld, dan is de kans dus groot dat uw medewerkers uw gedrag overnemen. Denk aan te laat komen voor uw werkdag of een vergadering, roddelen over medewerkers, rommelen met de kilometeradministratie of de regels die binnen uw organisatie gelden aan uw laars lappen. Ook is het belangrijk dat u medewerkers die ongewenst gedrag vertonen, aanspreekt op hun gedrag.
Uit het onderzoek van Grant Thornton blijkt het volgende:
Om ongewenst gedrag binnen uw organisatie te voorkomen en beperken, is het belangrijk dat het beleid op dit punt geen misverstanden laat bestaan. Zorg dus dat u uw beleid helder en concreet formuleert en dat uw medewerkers ervan op de hoogte zijn. Daarnaast is het belangrijk dat u het beleid in de praktijk toepast en eventueel gepaste maatregelen treft bij overtredingen.