U moet écht het goede voorbeeld geven

Uit onderzoek van Grant Thornton onder vijfhonderd werknemers van middelgrote commerciële en non-profit organisaties blijkt maar weer eens hoe belangrijk het is dat u als leidinggevende het goede voorbeeld geeft. Het blijkt namelijk vaak het gedrag van leidinggevenden te zijn dat het werkplezier van werknemers belemmert.

4 februari 2015 | Door redactie

Werknemers spiegelen zich aan het gedrag van hun leidinggevenden. Geeft u niet het goede voorbeeld, dan is de kans dus groot dat uw medewerkers uw gedrag overnemen. Denk aan te laat komen voor uw werkdag of een vergadering, roddelen over medewerkers, rommelen met de kilometeradministratie of de regels die binnen uw organisatie gelden aan uw laars lappen. Ook is het belangrijk dat u medewerkers die ongewenst gedrag vertonen, aanspreekt op hun gedrag.

Beleid mag geen misverstanden laten bestaan over ongewenst gedrag

Uit het onderzoek van Grant Thornton blijkt het volgende: 

  • 29% van de werknemers stelt dat ‘niet iedereen binnen de organisatie weet wat gewenst en ongewenst gedrag is’.
  • Meer dan een derde vindt dat er niet goed wordt opgetreden tegen ongewenst gedrag. Volgens iets meer dan de helft worden collega’s lang niet altijd op ongewenst gedrag aangesproken.
  • 70% stelt dat collega’s zich onterecht ziekmelden.
  • Volgens 87% van de ondervraagden wordt er op de werkvloer over collega’s geroddeld.

Om ongewenst gedrag binnen uw organisatie te voorkomen en beperken, is het belangrijk dat het beleid op dit punt geen misverstanden laat bestaan. Zorg dus dat u uw beleid helder en concreet formuleert en dat uw medewerkers ervan op de hoogte zijn. Daarnaast is het belangrijk dat u het beleid in de praktijk toepast en eventueel gepaste maatregelen treft bij overtredingen.

Bijlagen bij dit bericht

Coachend leidinggeven
E-learning | VideoCollege 31 minuten
Situationeel leidinggeven
E-learning | VideoCollege 27 minuten