Online ratingsystemen voeren werkdruk op

3 oktober 2023 | Door redactie

Ratingsystemen waarmee online klantbeoordelingen geplaatst kunnen worden, zijn in aantal toegenomen en doen hun intrede op de werkvloer. Steeds meer werknemers hebben ermee te maken. Dit zorgt voor toenemende werkdruk, afname van werkplezier en kan tot stress leiden.

In sommige beroepen staan werknemers continu bloot aan het risico van een slechte beoordeling door klanten en andere afnemers van producten of diensten. Reviews via zogenoemde online ratingsystemen gaan echter vaak niet over het geleverde product of de geleverde dienst, maar over de persoon die de levering verzorgt. Dergelijke rating-systemen kunnen voor werknemers leiden tot grote onzekerheid. Het zorgt voor een aanhoudende drang om goed te presteren en dat heeft tot gevolg dat de werkdruk flink oploopt. Daardoor neemt het risico op werkstress toe. Ook zorgt het voor vermindering van het werkplezier en verslechtering van de werksfeer, want werknemers gaan elkaar als concurrent zien .

Willekeurige beoordelingen zijn schadelijk

Ratingsystemen zijn te vinden op platforms als Google Reviews, Trustpilot, Tripadvisor en Zorgkaart en gaan allang niet meer alleen over ervaringen in de horeca of reisbranche. Ook pakjesbezorgers, politieagenten, docenten, kappers en zorgpersoneel ontkomen er niet aan omdat ook individuele werkgevers vaak om een beoordeling vragen. Omdat onduidelijk is waarop iemand beoordeeld wordt en deze dus willekeurig is, heeft de beoordeling weinig waarde. De werknemer kan er niets mee. Dat levert stress op en dat is schadelijk voor de gezondheid van de werknemer. Werkgevers moeten zich afvragen of zo’n systeem wel nodig is en zo ja, hoe het zo ingericht kan worden dat het niet de persoon is die beoordeeld wordt, maar de service. Ook is het goed werknemers te wijzen op de betrekkelijkheid ervan.