Maar weinig werknemers weten waarom

Slechts één op de vier werknemers is op de hoogte van de drijfveren van de organisatie. Dat is een kwalijke zaak, want werknemers die de doelen van de organisatie niet kennen voelen zich minder betrokken bij de organisatie.

20 september 2018 | Door redactie

Uit onderzoek van opleider Schouten en Nelissen onder 1.263 werknemers blijkt dat slechts 25% van hen bekend is met de organisatiedoelen. Deels komt dat doordat de organisatie zelf niet scherp heeft waarom ze doet wat ze doet. Anderzijds laat de communicatie hierover vaak te wensen over. Door de organisatiedoelen binnen de organisatie voorop te zetten, worden ze niet alleen naar klanten uitgedragen, maar ook voor de eigen medewerkers duidelijk.

Werknemers die de doelen kennen werken beter

Werknemers die de doelen van de organisatie kennen, zetten zich meer in en werken gerichter mee aan het behalen van het doel. Ze weten immers het waarom en daarmee waar het bedrijf naartoe wil. Ook zijn ze over het algemeen positiever ingesteld op de werkvloer. Doordat ze weten wat het doel is, weten ze ook dat wat ze doen verschil maakt. Het bijdragen aan een duidelijk doel geeft werknemers een voldaan gevoel.

Maak werknemers deelgenoot van de visie

Door de werknemers deelgenoot te maken van de organisatiedoelen voelen ze zich er meer bij betrokken. Dit kan door middel van voorlichting of trainingen. Maak de drijfveren zichtbaar door ze op de agenda van de vergadering van het team te zetten. Zo kunnen werknemers erover praten en erover meedenken. Voorbeelden van grote bedrijven die de organisatiedoelen hoog in het vaandel hebben staan, zijn Apple en Google.

Bijlagen bij dit bericht

Effectief vergaderen I: doel en opbouw
E-learning | VideoCollege 20 minuten
Effectief vergaderen II: van voorbereiding tot verslag
E-learning | VideoCollege 41 minuten