Hoe heurt het eigenlijk? De regels voor Aan, CC en BCC

Waar de micromanager blij wordt van opgenomen zijn in iedere CC of BCC, is het voor velen een bron van ergernis, het meegenomen worden in ellenlange irrelevante e-mailslierten. Wat is nu eigenlijk het verschil tussen deze verzendgroepen en wat is het juiste gebruik ervan?

13 augustus 2020 | Door redactie

In de Aan-regel horen de e-mailadressen van de ontvangers die u direct wilt aanspreken. Zij moeten een vraag beantwoorden, ergens op reageren of op de hoogte worden gesteld van iets belangrijks. Hierin komen alleen de e-mailadressen van relevante ontvangers, de strikt noodzakelijke. Wanneer mensen in de Aan-regel staan, verwachten ze dat ze actie moeten ondernemen op de ontvangen mail.

CC voor meekijkers

In de CC-regel komen de ontvangers die niet per se iets met de e-mail hoeven te doen, maar wel op de hoogte gesteld moeten worden. De CC-regel is er zodat ontvangers kunnen ‘meekijken’ met de e-mailcommunicatie. Het is een transparante vorm van e-mailen omdat de ontvanger in de Aan-regel kan zien wie er meeleest. Gebruik de CC alleen als het echt nodig is, dus als de ‘meelezer’ daadwerkelijk op de hoogte moet zijn, om e-mailverkeer te beperken.  

BCC voor privacy

Wanneer iemand in de BCC-regel staat, kunnen de andere ontvangers niet zien wie de e-mail nog meer ontvangt. Gebruik de BCC-regel vooral om de privacy van degene in die regel te beschermen. Voor het versturen van een uitnodiging bijvoorbeeld.