Aanpak wangedrag begint met serieus nemen meldingen

5 maart 2024 | Door redactie

In een reactie op nieuwe onthullingen over angstcultuur bij een publieke omroep, wijst regeringscommissaris Mariette Hamer op het belang van serieus nemen van klachten en signalen. Organisaties moeten een procedure hebben voor melden en afspraken maken over de omgang met meldingen.

Verschillende oud-medewerkers van omroep WNL berichtten in de media over de angstcultuur bij de omroep en het gedrag van de leidinggevende dat daaraan debet zou zijn. De medewerkers hebben eerder meegewerkt aan het onderzoek van de commissie Van Rijn naar wangedrag op de werkvloer van de publieke omroep. De Raad van Toezicht van WNL schaart zich achter de leidinggevende en geeft aan zich niet te herkennen in de kritiek. Waar regeringscommissaris Mariette Hamer over valt, is dat klachten en signalen niet serieus genomen zijn. Er zou onder meer sprake zijn van intimidatie en zwangerschapsdiscriminatie, waardoor medewerkers zijn vertrokken. Het bestuur laat door zijn opstelling zien de klachten niet te erkennen. Hierdoor is de veiligheid van medewerkers nog steeds in het geding.   

Beleid aanpakken ongewenst gedrag

Hamer geeft aan dat de omroepen in gesprek moeten gaan over de omgang met meldingen van ongewenst gedrag op de werkvloer. Een plan van aanpak is alleen effectief als klachten erkend worden. Het feit dat als tegenargument wordt genoemd dat mannelijke medewerkers van middelbare leeftijd nergens last van hadden, laat zien dat dat niet het geval is. Organisaties zijn wettelijk verplicht beleid te hebben voor psychosociale arbeidsbelasting (PSA). Daaronder valt ongewenst gedrag zoals discriminatie, (seksuele) intimidatie en pesten. Beleid bestaat onder meer uit opstellen van een gedragscode (tool) en klachtenregeling. Ook het aanstellen van een vertrouwenspersoon en een klachtencommissie dragen bij aan een goede meldprocedure. Dit kan echter niet zonder afspraken over de opvolging van meldingen.