Het kerstpakket blijft mateloos populair

19 december 2019 | Door redactie

Het gaat goed met Nederland: dit jaar wordt er weer meer uitgegeven aan het kerstpakket; de gemiddelde prijs ligt tussen de €35 en €45. Werkgevers kiezen ook vaker voor een feestelijke uitreiking ervan, een momentum. En voor medewerkers is het nog steeds een geliefde blijk van waardering.

Heeft u ‘m al? Het kerstpakket? In de decembermaand het hoogtepunt van menig medewerker. Voor 56% van de werknemers draagt een kerstpakket bij aan het werkplezier, blijkt uit onderzoek van Tempo Team. Dit jaar worden er 7 miljoen kerstpakketten uitgedeeld, vier jaar geleden waren dat er nog maar 5,5 miljoen.
Wat zit erin? Is het alleen een bon? Heeft het een thema? Zijn het luxe artikelen? Ligt er dit jaar tussen de zoute pinda’s, de kerstkransjes en raffia een onooglijke lamp, vaas of ondefinieerbare decoratieve prul? Jammer dan dat het Sinterklaasdobbelspel alweer is gespeeld.


Kerstpakket is een blijk van waardering

Toch zijn medewerkers blij met de kartonnen doos. Het is persoonlijke aandacht, de werkgever heeft moeite voor hen gedaan. Het zijn de momenten waarop zzp’ers ook wel in loondienst willen zijn, wanneer de omringende medewerkers apetrots de kartonnen doos in de kofferbak schuiven. Want het kerstpakket is een blijk van waardering, een verpakte, dus een cadeau. En hoe vaak krijgt een medewerker nu een cadeau van zijn baas, op het jaarlijkse bedrijfsuitje en – als hij geluk heeft - een 13e maand na? Dit 'cadeau' valt gewoon onder de werkkostenregeling wordt daardoor een soort van verrekend met het salaris, maar dit terzijde. Daarnaast is het natuurlijk heerlijk om bij de koffieautomaat met collega’s een klaagzang aan te heffen over de inhoud van het kerstpakket, genoeg gespreksstof voor de komende werkweek.


Winterbarbecues met glühwein en een kerstkoor

Gelukkig beginnen steeds meer organisaties in te zien dat veel medewerkers blij worden van deze speciale decembergift. Sommige bedrijven, meestal die buiten het mkb vallen, besteden ook veel aandacht aan het geven van het kerstpakket, het zogenoemde ‘uitreikmoment’. Hele winterbarbecues worden opgetuigd, compleet met glühwein, nepsneeuw en een kerstkoor, allemaal om bij te dragen aan ‘de beleving’. Waarna de apotheose volgt: het overhandigen van het kerstpakket. Tegenwoordig komen organisaties er niet meer mee weg om bij de voordeur een stapel dozen neer te zetten waaruit de medewerker op weg naar huis zijn pakket kan zoeken.