Goed communiceren over integriteit is vaak nog best lastig. Toch is het van belang dat er in de organisatie aandacht is voor integriteit en hoe de organisatie hiermee omgaat. Om werkgevers hierbij op weg te helpen, ontwikkelde het Huis voor Klokkenluiders een brochure met acht praktische tips.
Werkgevers moeten voldoen aan de strengere eisen die de Wet bescherming klokkenluiders (Wbk) stelt aan interne meldprocedures (de zogenaamde ‘klokkenluidersregeling’). Zij moeten beleid voeren om integriteit in de organisatie te bevorderen en dit goed uitdragen. Heldere en effectieve communicatie over integriteit is daarbij cruciaal, maar blijkt een heikel punt. Het Huis voor Klokkenluiders (HvK) ontwikkelde daarom de brochure Communiceren over integriteit (pdf) met acht tips om effectieve communicatie over integriteit te bevorderen. Deze tips kwamen tot stand in overleg met organisaties in de (semi-) publieke en de private sector.
Een goed integriteitsbeleid staat of valt met heldere communicatie. Om zowel intern als extern beter te communiceren over integriteit, geeft het HvK organisaties onder meer de volgende adviezen:
Het is zaak dat de bestuurder het integriteitsbeleid en het doel ervan bij werknemers onder de aandacht brengt om het bewustzijn over integriteit te vergroten. De ondernemingsraad (OR) kan dit stimuleren. De OR kan de bestuurder onder meer op basis van het initiatiefrecht (artikel 23 WOR) ook ongevraagd adviseren over (het bespreekbaar maken van) het integriteitsbeleid. Bovendien heeft de OR instemmingsrecht als de bestuurder een klokkenluidersregeling wil wijzigen (artikel 27, lid 1m WOR). Ook bij de beoordeling van een adviesaanvraag (artikel 25 WOR) of een instemmingsverzoek moet de OR erop alert zijn dat hierin aandacht is voor integriteit.