Dat uw medewerkers braaf naar kantoor komen, plaatsnemen aan hun bureau en aan de slag gaan, wil nog niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk productief zijn. Uit een recent onderzoek van Microsoft Office blijkt dat werknemers gemiddeld zo’n drie uur per werkdag verspillen. Gebrek aan sociale controle en uitstelgedrag zijn een paar boosdoeners.
Werknemers op kantoren mogen dan wel een hele dag aanwezig zijn, ze zijn niet de volle acht uur productief. En dat gaat verder dan een half uur pauzeren en af en toe een praatje maken met een collega. Uit een onderzoek van Microsoft Office in Engeland zou blijken dat werknemers ongeveer de helft van een werkdag echt productief zijn. Een Britse werknemer verspilt dus meer dan tweehonderd uur per jaar. In organisaties gaan per werknemer dus 28 dagen per jaar verloren.
Tijdverspilling komt volgens het onderzoek vooral door uitstelgedrag (tool). Werknemers die een eigen kantoor hebben, maken zich hieraan het vaakst schuldig; zij laten zich onder meer afleiden door de beschikbaarheid van internet en de mogelijkheid sociale media te bekijken. Er zijn immers geen collega’s in de buurt die kunnen ‘meekijken’ en er iets van kunnen zeggen. Samenwerken met collega’s doet de productiviteit stijgen. Onder meer door de sociale controle die dat met zich meebrengt. Een cursus time-management (e-learning) en werken op projectbasis kan dus geen kwaad.