In veel organisaties worden opleidingen ad hoc uitgezocht op initiatief van de werkgever of de werknemer. Toch kan het goed zijn om het opleidingsbeleid strategischer aan te pakken. Het opleidingsplan komt dan voort uit de doelstellingen van de organisatie.
In het bericht 'Richt uw peilers op het opleidingsbeleid' heeft u kunnen lezen dat veel werknemers het belangrijk vinden om een opleiding te kunnen volgen via hun werkgever. Toch is dit ten tijde van de economische recessie vaak het eerste waar organisaties op bezuinigen. Het is de vraag of dit verstandig is. Een opleiding wordt effectiever als u het opleidingsdoel afstemt op de organisatiedoelen en de opleidingsinvesteringen plant en budgetteert. Een strategisch opleidingsplan stelt u als volgt op:
Met behulp van een strategisch opleidingsplan blijft u investeren in de ontwikkeling van uw werknemers, maar maakt u de keuze voor opleidingen selectiever en transparanter. Dit kan tot besparingen leiden, zonder dat u opleidingen helemaal overboord hoeft te gooien. Bovendien kunt u het plan regelmatig bijsturen door de effecten van de opleidingen te toetsen aan de geformuleerde doelen en competenties.