Online vergaderen heeft door de coronacrisis een vlucht genomen. Ook voor de ondernemingsraad (OR) brengt dit een extra uitdaging met zich mee. Overleggen is immers een belangrijk onderdeel van het OR-werk. Wat zijn belangrijke aandachtspunten bij een online of hybride overleg?
De OR heeft de taak om in de hele organisatie het werkoverleg te bevorderen. Deze speciale opdracht volgt uit artikel 28, lid 2 van de Wet op de ondernemingsraden (WOR). De OR doet er dan ook goed aan na te gaan of de organisatie online en hybride (een combinatie van fysiek en online) vergaderen goed faciliteert. Er zijn een aantal zaken waar de OR op moet letten om van het online of hybride overleg een succes te maken.
Uiteraard moeten voor een online of hybride overleg de (technologische) voorzieningen in orde zijn, maar ook tijdens het overleg zelf kan online vergaderen een uitdaging zijn (artikel). Een aantal aandachtspunten om een online of hybride vergadering soepel te laten verlopen:
De OR kan bij de achterban navragen wat hun ervaringen zijn bij online en hybride overleggen en kan de bestuurder adviseren dat hij duidelijk communiceert over de aandachtspunten bij online of hybride vergaderen. De toolbox Stap voor stap naar een effectieve vergadering helpt hem hierbij op weg.
Meer informatie over efficiënte vergaderingen vindt u in de toolbox Stap voor stap naar een effectieve vergadering.