Hoe maken we een arbeidsmarktanalyse voor de SPP?
14 november 2023
We willen voor onze strategische personeelsplanning (SPP) een analyse maken van de belangrijkste ontwikkelingen op de arbeidsmarkt voor onze organisatie. Maar, hoe komen we aan data over de arbeidsmarkt en hoe pakken we zo'n analyse aan?
Ontwikkelingen op de arbeidsmarkt hebben invloed op het personeel dat in de toekomst beschikbaar is voor uw organisatie. Daarbij zijn ontwikkelingen met betrekking tot de in- en uitstroom van opleidingen, in- en uitdiensttreding en intensiteit van de onderlinge concurrentie bepalend voor het aantal beschikbare kandidaten voor uw openstaande vacatures.
Bovendien kunnen deze ontwikkelingen ook indirect invloed hebben op de mate waarin uw huidige personeelsbestand blijft kiezen voor uw organisatie als werkgever. Inzicht in de (regionale) arbeidsmarkt helpt u ook bij oplossingen voor het buiten uw organisatie herplaatsen van toekomstig boventallig personeel.
Informatiebronnen over de arbeidsmarkt
U maakt uw arbeidsmarktanalyse op basis van de arbeidsmarktinformatie die vanuit de verschillende bronnen beschikbaar is. U verzamelt arbeidsmarktinformatie als volgt:
- U haalt input op in werksessies en interviews met leidinggevenden en werknemers.
- U maakt gebruik van de arbeidsmarktinformatie die in diverse publicaties online beschikbaar is. Belangrijke bronnen voor arbeidsmarktinformatie zijn:
- UWV/ROA;
- CBS;
- DUO;
- werkgeversverenigingen en Opleidings- en Ontwikkelingsfondsen;
- publicaties van organisaties als de SER, de OESO en het World Economic Forum;
- boeken en artikelen van trendwatchers over de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
Inzicht helpt speerpunten bepalen
Stel, u heeft als speerpunt dat u voor een bepaalde functie de komende jaren flink wat nieuwe werknemers moet werven. Uit uw arbeidsmarktanalyse blijkt dat deze mensen in de toekomst nauwelijks voorhanden zijn, vanwege de beperkte in- en uitstroom van relevante opleidingsrichtingen en aantrekkelijke andere werkgevers. Dit inzicht leert u dat uw organisatie een grote inspanning zal moeten leveren om deze doelgroep aan te trekken. Hiervoor zult u dan ook de nodige tijd en budgetten moeten vrijmaken.
Dit inzicht in de wervingshaalbaarheid is een belangrijke factor in uw overweging wel of niet te investeren in de werving. U kunt er op basis van dit inzicht ook voor kiezen om af te zien van deze wervingsinspanning en te kiezen voor een andere oplossing voor dit speerpunt. Bijvoorbeeld door de inzet van technologie die bepaalde taken of functies kan vervangen.
Meer informatie over de strategische personeelsplanning (SPP) vindt u in de toolbox In negen stappen naar een goede strategische personeelsplanning (SPP).