Weinig werkgevers zetten moderne selectiemethoden in

29 september 2023 | Door redactie

Voor het selecteren van sollicitanten zetten werkgevers vooral ‘oude’ selectiemethoden in. Voor moderne assessmentmethoden valt nog terrein te winnen, blijkt uit onderzoek van Tilburg University en Rendement Uitgeverij naar de werving-en-selectiepraktijken in Nederland.

Hoewel er steeds meer moderne selectiemethoden bij komen, maken werkgevers daar nog maar weinig gebruik van. Werkgevers vallen bij de selectie van kandidaten vooral terug op het sollicitatiegesprek (94,4% van de werkgevers doet dit), het cv (92,8%) en de motivatiebrief (81,9%).

Sociale media als selectiemethode

Slechts 2,9% van de werkgevers kiest voor een motivatievideo, 2,6% voor een game-based assessment (artikel) en 1,5% voor een eenzijdig video-interview (artikel). Verder is het opvallend dat werkgevers relatief weinig gebruikmaken van zelfrapportage vragenlijsten om de persoonlijkheid van de kandidaat te ‘meten’ (10,8%) of intelligentietests (9,7%). Daarnaast gebruikt 25,6% sociale media als selectiemethode, terwijl dit niet zonder meer is toegestaan.

Selectiemethoden zijn voorspellend, de norm en snel af te nemen

De belangrijkste redenen voor werkgevers voor het inzetten van het sollicitatiegesprek, het cv en de motivatiebrief zijn dat ze als voorspellend voor werkprestatie worden gezien (respectievelijk 57%, 50% en 46%), verwacht worden door sollicitanten (respectievelijk 31%, 48% en 35%) en snel zijn af te nemen (respectievelijk 57%, 79% en 75%). Een andere veelgenoemde reden voor het houden van een sollicitatiegesprek is dat het bijdraagt aan een prettige kandidaatervaring (65%).

Goede voorspellers van werkprestatie

Van de respondenten die aangaven gebruik te maken van een intelligentietest en een praktijkopdracht, zegt maar liefst 87% dit te doen omdat het een goede indicator is voor toekomstige werkprestaties. Ook voor werkgevers die gebruikmaken van een rollenspel, referenties, een zelfrapportage vragenlijst en game-based assessments bleek de voorspellende waarde voor toekomstige werkprestaties veruit de belangrijkste reden om voor deze methodes te kiezen.

Lees voor meer onderzoeksresultaten ook het overzichtsartikel Hoe pakken organisaties in Nederland hun werving en selectie aan?

Tilburg University heeft in samenwerking met Rendement Uitgeverij onderzoek gedaan naar de werving-en-selectiepraktijken in Nederland. Deze vragenlijst is ingevuld door ruim 1.100 professionals. De komende tijd publiceert Rendement over de uitkomsten op Rendement Online. Houd hiervoor thema Werving en selectie en LinkedIn in de gaten.