Premies werknemersverzekeringen bij nabetalingen

6 maart 2017 | Door redactie

In het Handboek Loonheffingen 2017 is voor het eerst een passage opgenomen die op een rijtje zet hoe uw organisatie met de premies werknemersverzekeringen moet omgaan als een werknemer een nabetaling krijgt.

De Belastingdienst heeft bij het publiceren van het Handboek Loonheffingen 2017 aangegeven dat er nog een vierde versie van de Nieuwsbrief Loonheffingen 2017 op stapel staat. Hierin staan de wijzigingen op een rijtje die nu al in het nieuwe Handboek Loonheffingen 2017 inclusief register zijn verwerkt. Eén van die wijzigingen betreft een nieuw onderdeel over de behandeling van premies werknemersverzekeringen bij nabetalingen aan een werknemer.

Nabetaling van loon uit tegenwoordige dienstbetrekking

Volgens deze nieuwe informatie moeten bij een nabetaling de premies werknemersverzekeringen worden afgedragen als aan de volgende voorwaarden is voldaan:

  • De nabetaling is loon uit tegenwoordige dienstbetrekking. Hiervan is bijvoorbeeld sprake bij nabetaalde vakantiebijslag of uitbetaalde vakantie-uren. Het gaat hier niet om ontslagvergoedingen. Die vallen onder loon uit vroegere dienstbetrekking.
  • Door de manier waarop de premies werknemersverzekeringen moeten worden berekend (voortschrijdend cumulatief rekenen) is er een toename in het cumulatieve premieloon.

Aandachtspunten bij invullen loonaangifte

De nabetalingen moeten worden opgenomen in de loonaangifte over het tijdvak waarin uw organisatie de betaling aan de werknemer doet. Daarin moet bij 'Loonbestanddelen en uitkeringen werknemer' komen te staan:

  • ‘Is de werknemer verzekerd voor één of meer werknemersverzekeringen?’ → Nee
  • ‘Moet u voor deze werknemer toch premies betalen voor één of meer werknemersverzekeringen?’ → Ja

Vervolgens moeten de werknemersverzekeringen worden geselecteerd waarvoor uw organisatie premies moet betalen. Voor eigenrisicodragers voor de WGA is dat bijvoorbeeld niet de gedifferentieerde premie WGA-totaal.