Hoe handelt de OR bij individuele problemen?
Vanuit zijn medezeggenschapsrol luistert een OR-lid naar de problemen van de werknemers in zijn organisatie. Hij is tenslotte het klankbord van zijn achterban. Hoe handelt de OR als een werknemer bij de raad aanklopt met een individueel probleem?
Alle rechten en plichten die de ondernemingsraad (OR) op grond van de Wet op de ondernemingsraden (WOR) heeft, zijn gericht op de belangen van alle of een groep werknemers. Het is geen taak van de OR om zich bezig te houden met individuele problemen. Daar heeft de OR geen bevoegdheden, geen tijd en geen middelen voor. Toch is het goed als de OR ook openstaat voor werknemers die bij de raad aankloppen met een persoonlijk probleem.
OR kan werknemer doorverwijzen
Meldt een werknemer zich bij de OR met een klacht over de organisatie, dan mag hij in ieder geval verwachten dat de OR hem doorverwijst naar de persoon of instantie waar hij wél met zijn klacht terecht kan. Mogelijke aanspreekpunten zijn:
- De directe leidinggevende – voor problemen in de werksituatie of een kwestie met deze leidinggevende zelf.
- De vertrouwenspersoon – voor problemen op persoonlijk gebied.
- De personeelsmanager/afdeling P&O – voor vragen over waarderingsverschillen, beoordelingen en het arbeidscontract.
- De bedrijfsarts – voor lichamelijke klachten.
- De vakbond – voor onenigheid met de bestuurder over de persoonlijke werksituatie.
OR kan problemen op de werkvloer aankaarten bij de bestuurder
Als het vaker voorkomt dat werknemers bij de OR aankloppen met zaken waar de OR eigenlijk niet over gaat, is dat een signaal dat er meer aan de hand is. De OR doet er dan goed aan om navraag te doen bij de achterban. De OR kan met diverse middelen de achterban bereiken (artikel). Blijken meer werknemers vergelijkbare problemen te ondervinden op het werk, dan kan de OR zijn initiatiefrecht (artikel 23 WOR) gebruiken om dit onderwerp aan te kaarten bij de bestuurder. Ook moet de bestuurder misschien eens iets doen aan de voorlichting. Een simpele oplossing als het ophangen van een klachten- of ideeënbus kan het verschil maken.