Wie kiest de coach: werkgever of werknemer?

28 februari 2013 | Door redactie

Als een medewerker een coachingstraject gaat doen om zijn functioneren te verbeteren, is het belangrijk dat hij gemotiveerd is. De coach speelt hierin een belangrijke rol. Hij moet de werknemer immers intensief begeleiden. De vraag is alleen wie de coach mag uitkiezen: u als opleidingsverantwoordelijke of de werknemer?

Voor een coachingstraject is het belangrijk dat de medewerker de coach kan vertrouwen. Bovendien moet de coach vakbekwaam zijn en een grondige kennis hebben van leerprocessen en gedragsverandering. Als opleidingsverantwoordelijke kunt u natuurlijk een coach uitkiezen. Als de medewerker echter geen klik heeft met deze coach is de kans klein dat het coachingstraject effectief is omdat de werknemer niet zo betrokken zal zijn.

Samen coach uitkiezen

Een oplossing kan zijn om zowel de werkgever als de werknemer coaches te laten aandragen. Vervolgens maakt u samen een keuze, waarbij u uiteraard rekening houdt met het beschikbare budget en de doelstellingen van uw organisatie en van het verbeteringstraject.

Keurmerk voor coaches

U kunt in ieder geval een coach kiezen die het keurmerk heeft van de Nederlandse Orde van Beroepscoaches (NOBCO). NOBCO hanteert het Europese accreditatiesysteem voor beroepscoaches: European Individual Accreditation (EIA). Ook met een coach die over dit keurmerk beschikt, is het belangrijk om een intake te houden. In zo’n gesprek kijkt u of het klikt met de medewerker en maakt u duidelijke afspraken over de doelstellingen van het coachingstraject.

Bijlagen bij dit bericht