Werknemers motiveren hoeft niet moeilijk te zijn. Leidinggevenden kunnen met kleine, subtiele aanpassingen proberen het gedrag van werknemers te veranderen. In de gedragspsychologie spreekt men dan van 'nudging'.
Met nudging probeert men het gedrag van mensen te veranderen, zonder iets te verbieden of aanzienlijk te veranderen. Het zit ‘m dus in de kleine dingen. Er zijn in talloze situaties nudges te bedenken die inspelen op de natuurlijke psychologische processen die de basis vormen van het menselijk gedrag. Ook op de werkvloer kunnen leidinggevenden hun werknemers naar een hoger niveau (artikel) tillen door te nudgen.
Bewuste nudges van de leidinggevende zetten een proces in gang waarbij er langzamerhand meer ruimte ontstaat voor werkplezier en eigen initiatieven. Enkele simpele voorbeelden van nudging op de werkvloer:
Met nudging creëren leidinggevenden een bedrijfscultuur die precies weergeeft welke normen en waarden de mensen binnen de organisatie belangrijk vinden. Dit heeft weer invloed op alle beslissingen die de organisatie neemt, en dit wordt ook naar buiten gebracht. De identiteit (infographic) van de gehele organisatie kan daarom, met nudging, volledig veranderen. Dat maakt de organisatie ook nog aantrekkelijker als werkgever (verdiepingsartikel).