Kan junior medewerker ook disfunctioneren?

6 juli 2015 | Door redactie

Bij disfunctioneren moet u werknemers de kans en een redelijke termijn geven om hun functioneren te verbeteren. Dat geldt zeker voor junior medewerkers. Die zijn zich immers nog volop aan het ontwikkelen.

Als u een jonge of onervaren kracht aanneemt, weet u meestal wel dat hij nog niet ‘vakvolwassen’ is. Een junior medewerker moet nu eenmaal nog veel leren. Vaak merkt u tijdens de proeftijd of het eerste tijdelijke contract wel of de medewerker in staat is om aan de functie-eisen te voldoen. Toch kan het soms lastig zijn: heeft de nieuwkomer gewoon wat meer tijd nodig om zich bepaalde zaken eigen te maken of is er sprake van disfunctioneren?

Leg kritiek op functioneren vast

In het algemeen geldt dat u kritiek op het functioneren van een werknemer moet bespreken en vastleggen, bijvoorbeeld tijdens voortgangs-, functionerings- en beoordelingsgesprekken. De medewerker moet dus weten aan welke punten hij nog moet werken en een reële kans krijgen om zijn functioneren te verbeteren. 

Junior medewerker moet u nog méér begeleiden

Is een medewerker jong of onervaren, dan wordt er op het gebied van begeleiding nog meer van een werkgever verwacht, zo blijkt uit jurisprudentie. Vindt u dat er sprake is van disfunctioneren bij iemand die nog volop in een leer- of ontwikkelingsfase zit, dan moet u aannemelijk maken dat u de werknemer alle ruimte heeft geboden om het vak te leren en aan verbeterpunten te werken, anders kan de rechter van oordeel zijn dat u verwijtbaar bent als werkgever. Bij ondersteuning kunt u denken aan begeleiding door een senior medewerker, bijscholing of coaching. 

Bijlagen bij dit bericht

Feedback geven
E-learning | VideoCollege 11 minuten