Lopen er in de organisatie talentvolle werknemers rond in wie de leidinggevende toekomstige leiders ziet, dan is het zaak om deze mensen op de juiste manier klaar te stomen voor managementfuncties. Dit betekent ook dat de leidinggevende eerlijk moet zijn tegen werknemers die niet over de gevraagde leidinggevende capaciteiten beschikken.
De competenties waarover een goede manager moet beschikken, zijn tot op zekere hoogte te ontwikkelen. Toch is niet iedereen in de wieg gelegd om een leidinggevende functie te bekleden. De leidinggevende moet geen valse verwachtingen wekken. Met complimenten strooien doet een manager misschien vanuit de beste bedoelingen, maar dit kan een heel eigen leven gaan leiden. De leidinggevende moet daarom niet te pas en te onpas roepen dat een werknemer ‘geweldig’ presteert als hij eigenlijk precies doet wat er van hem wordt verwacht. Werknemers moeten weten wat het verschil is tussen goed presteren en uitzonderlijk presteren. In dat laatste geval moet de leidinggevende hen daarvoor ook openlijk belonen en prijzen.
Een aantal andere tips voor het begeleiden van talentvolle werknemers tot de leiders van de toekomst: