Arbodienst

De arbodienst is in het leven geroepen om werkgevers te helpen voldoen aan de eisen die door de wet gesteld worden aan de arbeidsomstandigheden en het verzuimbeleid. De taken van de arbodienst gaan veel verder dan alleen zieke werknemers controleren; het gaat ook om controle van de arbeidsomstandigheden, hulp bij verzuimbegeleiding en begeleiding van het traject als een werknemer moet re-integreren na een langdurige ziekte. Ook kan de arbodienst helpen bij het opstellen van een risico-inventarisatie en -evaluatie. Sinds 1 juli 2017 zijn er minimumeisen voor het basiscontract met de arbodienstverlener. De ondernemingsraad (OR) moet met de keuze van een arbodienstverlener instemmen.

 

Vraag en antwoord

Kunnen we kosten van de bedrijfsarts op een werknemer verhalen?
Een werknemer die afwezig is op het werk vanwege ziekte, moet meewerken aan zijn ziekteverzuimbegeleiding. Hiervoor zal ook contact met de bedrijfsarts nodig zijn. Als de werknemer desondanks niet verschijnt bij een afspraak met de bedrijfsarts en hierover niets laat weten (terwijl de... Lees het hele antwoord