Ineffectieve communicatiepatronen verergeren conflicten. Dit wordt mooi duidelijk gemaakt met de dramadriehoek, een managementmodel dat deze ineffectieve communicatiepatronen zichtbaar maakt.
Werknemers moeten altijd zien te voorkomen dat ze tijdens een conflict op de werkvloer in de dramadriehoek terechtkomen. Werknemers die een rol in de dramadriehoek spelen, houden namelijk onbewust met elkaar het drama in stand. De dramadriehoek kent drie uitwisselbare rollen: aanklager, slachtoffer en redder:
Zijn werknemers in de dramadriehoek beland, dan is het zaak om daar zo snel mogelijk weer uit te ontsnappen, anders kan men niet verder met werken aan een oplossing van het conflict. Leidinggevenden moeten sowieso voor een veilige omgeving zorgen waarin men gevoelens bespreekbaar kan maken. Daarnaast kunnen ze het volgende doen om werknemers uit de tangconstructie te laten raken:
Eén van de veroorzakers van conflicten op de werkvloer is digitale communicatie. In WhatsApp-berichten, op social media, maar eigenlijk ook al in e-mails, drukken werknemers zich niet altijd even genuanceerd en zorgvuldig uit. Sommigen zijn daarin ook niet vaardig genoeg. Een conflict escaleert bovendien makkelijker als werknemers elkaar niet (goed) kennen en alleen op afstand samenwerken (artikel) en contact hebben. Werknemers voelen in het digitale domein daarnaast minder noodzaak om het conflict snel op te lossen. Komen werknemers elkaar dagelijks tegen en moeten ze fysiek samenwerken, dan zijn ze eerder geneigd om een conflict op te lossen.