De dramadriehoek, en hoe deze conflicten erger maakt

9 maart 2023 | Door redactie

Ineffectieve communicatiepatronen verergeren conflicten. Dit wordt mooi duidelijk gemaakt met de dramadriehoek, een managementmodel dat deze ineffectieve communicatiepatronen zichtbaar maakt.

Werknemers moeten altijd zien te voorkomen dat ze tijdens een conflict op de werkvloer in de dramadriehoek terechtkomen. Werknemers die een rol in de dramadriehoek spelen, houden namelijk onbewust met elkaar het drama in stand. De dramadriehoek kent drie uitwisselbare rollen: aanklager, slachtoffer en redder:

  • De aanklager: klaagt en veroordeelt snel. Hij is assertief, snel met aangeven dat altijd alles aan de ander ligt en eigenlijk nooit aan hem. Hij heeft veel boosheid in zich en die richt zich op de andere twee. Hij is kritisch en autoritair.
  • Het slachtoffer: voelt zich onderdrukt en hulpeloos. Hij heeft het gevoel dat alles hem overkomt en dat hij er geen invloed op heeft. Hierdoor neemt hij geen verantwoordelijkheid en blijft hij in de slachtofferrol hangen. Hij klaagt over alles wat hij wil maar niet bereikt.
  • De redder: neemt de situatie over en geeft adviezen. Hij is extreem behulpzaam en offert zichzelf op. Hij wil graag nodig zijn. Hij heeft er dus baat bij dat het conflict blijft bestaan, anders kan hij geen redder spelen.

Adviezen voor werknemers in conflict

Zijn werknemers in de dramadriehoek beland, dan is het zaak om daar zo snel mogelijk weer uit te ontsnappen, anders kan men niet verder met werken aan een oplossing van het conflict. Leidinggevenden moeten sowieso voor een veilige omgeving zorgen waarin men gevoelens bespreekbaar kan maken. Daarnaast kunnen ze het volgende doen om werknemers uit de tangconstructie te laten raken:

  • de partijen aanspreken op hun verantwoordelijkheid;
  • duidelijk grenzen aangeven;
  • feedback (e-learning) geven, of laat de partijen dit aan elkaar geven;
  • vragen wat men nodig heeft en hulp aanbieden;
  • afspraken maken over wat de partijen zelf gaan doen.

Digitale communicatie

Eén van de veroorzakers van conflicten op de werkvloer is digitale communicatie. In WhatsApp-berichten, op social media, maar eigenlijk ook al in e-mails, drukken werknemers zich niet altijd even genuanceerd en zorgvuldig uit. Sommigen zijn daarin ook niet vaardig genoeg. Een conflict escaleert bovendien makkelijker als werknemers elkaar niet (goed) kennen en alleen op afstand samenwerken (artikel) en contact hebben. Werknemers voelen in het digitale domein daarnaast minder noodzaak om het conflict snel op te lossen. Komen werknemers elkaar dagelijks tegen en moeten ze fysiek samenwerken, dan zijn ze eerder geneigd om een conflict op te lossen.