Conflicthantering

Waar mensen samenwerken, kunnen conflicten ontstaan. Dat is niet alleen het geval tussen werknemers onderling. Werknemers kunnen ook een conflict krijgen met hun leidinggevende, met een zakenrelatie of met een klant. Iedereen gaat anders met conflicten om, en het is de kunst om hier goed op in te spelen. Inzicht in verschillende conflictstijlen is sowieso handig. Mensen hebben namelijk vaak een eigen voorkeursstijl die zij van nature het meest gebruiken. Om strategisch met conflicten te kunnen omgaan, is het handig om soms bewust voor een andere stijl te kiezen.

Overigens hoeft een conflict niet altijd negatief te zijn. Als er op een goede manier met het conflict wordt omgegaan, kan dit soms zelfs leiden tot een betere samenwerking.

Nieuws

Verzuim door onderliggend conflict op werk

25-06-2025

Als een werknemer zich ziekmeldt zonder echt ziek te zijn, is er een andere oorzaak voor het verzuim. Vaak is er sprake van een onderliggend...

Ook na beroepsprocedure moet OR met bestuurder door

09-04-2025

Als er tussen de ondernemingsraad (OR) en bestuurder een geschil ontstaat over bijvoorbeeld het instemmingsrecht of het verloop van een advi...

Luisteren naar werknemers levert geld op

12-03-2025

Staat de leidinggevende niet open voor een gesprek met werknemers, dan kan dat de organisatie duur komen te staan. Het leidt namelijk tot ve...

Succesvol samenwerken vraagt om een strakke taakverdeling

29-01-2025

De manager die met zijn team werkzaamheden tot een goed einde wil brengen, ontkomt niet aan samenwerken. De leidinggevende heeft hierin een...