Arbeidsvoorwaarden

Voordat een werkgever en een werknemer een samenwerking beginnen, bespreken zij met elkaar de voorwaarden waaronder de werknemer de arbeid gaat verrichten. Natuurlijk komen hierbij het loon en de uren die de werknemer per week zal werken ter sprake, maar naast deze primaire arbeidsvoorwaarden zijn er ook secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden. Denk hierbij aan een auto van de zaak, een reiskostenvergoeding of een opleiding op kosten van de werkgever. Wat de organisatie een werknemer kan aanbieden, is afhankelijk van de financiële mogelijkheden, hoe graag de werkgever de werknemer aan zich wil binden en wat er bepaald is in de wet en de collectieve arbeidsovereenkomst (als de organisatie aan een cao gebonden is).

 

Tools

Verdiepingsartikelen

Regels voor werknemers samenbundelen in personeelshandboek

Arbeidsvoorwaarden Publicatiedatum 13-03-2019

In de arbeidsovereenkomst staan de belangrijkste afspraken die u met de werknemer maakt over de voorwaarden waaronder hij voor uw organisatie aan de slag gaat. Naast deze...

Infographics

Wijzigen van arbeidsvoorwaarden

Arbeidsvoorwaarden Publicatiedatum 13-08-2019

Het wijzigen van arbeidsvoorwaarden gaat vaak niet zonder slag of stoot. Komen de werkgever en de werknemer er in onderling overleg niet uit, dan gelden de regels voor...

Vraag en antwoord

Moet werknemer tekenen voor elke wijziging van personeelsreglement?
Het is verstandig om in de arbeidsovereenkomst van een werknemer op te nemen dat hij akkoord gaat met de inhoud van het personeelsreglement en met toekomstige wijzigingen of uitbreidingen hiervan. U voorkomt dan dat u bij iedere wijziging van het personeelsreglement de werknemer opnieuw... Lees het hele antwoord