Taalzaken

In uw werk is correct gebruik van de Nederlandse taal heel belangrijk. U kunt zich eigenlijk geen taalfouten permitteren en datzelfde geldt voor uw collega's. Of het nu gaat om een brief, een e-mail, een webtekst of een presentatie, taalfouten horen er niet in thuis. Spelfouten, grammaticale fouten en een belabberde stijl doen uw teksten geen goed.
Een tekst met taalfouten kan slecht zijn voor het professionele imago van uw organisatie. Als u zo slordig met tekst omgaat, doet u dat vast ook met producten en klanten, is de gedachte daarachter. Zorg dus dat u goed op de hoogte bent van de regels van de Nederlandse taal. Zo bereikt u dat uw brief of e-mail in correct Nederlands en zonder taalfouten de deur uitgaat.

Uitgelicht

Do’s en don’ts voor zakelijke brief in het Engels

Als uw organisatie ook zaken doet over de grens, zult u geregeld in het Engels communiceren. Weet u in dat geval hoe u een zakelijke...

Nieuws
Door redactie Office Rendement
Publicatiedatum: 29-08-2019

Spellingcontrole niet overal automatisch

Natuurlijk maakt u geen enkel Word-document zonder de spellingcontrole. Al haalt hij niet alle fouten eruit, u voorkomt er in ieder...

Nieuws
Door redactie Office Rendement
Publicatiedatum: 22-05-2015

Cursus feilloos schrijven loont

Als uw medewerkers het Nederlands uitstekend beheersen, is de kans groter dat hoger opgeleiden met u w organisatie willen samenwerken....

Nieuws
Door redactie HR Rendement
Publicatiedatum: 05-08-2015

Werkgever heeft rol in bestrijden laaggeletterdheid

Naar schatting ruim een miljoen werkenden in Nederland is laaggeletterd. Onder andere door de voortschrijdende digitalisering hebben...

Nieuws
Door redactie Arbo Rendement
Publicatiedatum: 10-09-2019

 

Toolboxen

Zo voorkomt u missers in uw schriftelijke communicatie

Zakelijke communicatie Publicatiedatum 29-12-2020

Of het nu gaat om een brief, een e-mail, een rapport of een presentatie, spelfouten, grammaticale fouten en een belabberde stijl horen er niet in thuis. Deze toolbox...

Tools

Verdiepingsartikelen

Het juiste taalniveau voor de doelgroep kiezen

Zakelijke communicatie 4 minuten | 30-12-2020

De ene doelgroep is de andere niet. Spreekt een wetenschappelijke tekst hoogopgeleide professoren aan, de gemiddelde Nederlander kan er wein...

Bereik uw doel met een passende tekst

Zakelijke communicatie 9 minuten | 29-12-2020

De spelling, leestekens en structuur zijn belangrijk voor een begrijpelijke tekst, maar dat is niet alles wat nodig is voor het overbrengen...

Leestekens zorgen ervoor dat uw tekst goed overkomt

Taalzaken 9 minuten | 29-12-2020

Leestekens helpen lezers uw teksten beter te begrijpen. Bovendien zorgt het juiste gebruik van leestekens, samen met een goede zinsbouw en d...

Infographics

't Kofschip

Taalzaken Publicatiedatum 15-08-2019

Dt-fouten behoren tot de meest gemaakte spelfouten in de Nederlandse taal. Nu is 't kofschip het klassieke ezelsbruggetje om dt-fouten te voorkomen, maar weet u nog precies...

Vraag en antwoord

Wat is het bezwaar van schrijven in de lijdende vorm?
Allereerst: het gebruik van een passieve of lijdende vorm in teksten is helemaal niet fout. Wel maken zinnen met 'worden' of 'zijn' de tekst vaak omslachtig en onaantrekkelijk. Het tegenovergestelde, de bedrijvende of actieve vorm, is duidelijker en directer.  Niet duidelijk wie... Lees het hele antwoord