Taalzaken

In uw werk is correct gebruik van de Nederlandse taal heel belangrijk. U kunt zich eigenlijk geen taalfouten permitteren en datzelfde geldt voor uw collega's. Of het nu gaat om een brief, een e-mail, een webtekst of een presentatie, taalfouten horen er niet in thuis. Spelfouten, grammaticale fouten en een belabberde stijl doen uw teksten geen goed.
Een tekst met taalfouten kan slecht zijn voor het professionele imago van uw organisatie. Als u zo slordig met tekst omgaat, doet u dat vast ook met producten en klanten, is de gedachte daarachter. Zorg dus dat u goed op de hoogte bent van de regels van de Nederlandse taal. Zo bereikt u dat uw brief of e-mail in correct Nederlands en zonder taalfouten de deur uitgaat.

 

Werkt 't kofschip ook bij Engelse woorden?

Zakelijke communicatie | Publicatiedatum 27-09-2022

Ik moet vaak Engelse termen in mijn e-mails naar externen gebruiken. Kan ik ‘t kofschip gebruiken om Engelse woorden in correct Nederlands te schrijven?

Wat is de juiste schrijfwijze van het beletselteken?

Zakelijke communicatie | Publicatiedatum 27-09-2022

Correct spellen is een belangrijke vaardigheid voor mij. De meningen verschillen over de juiste schrijfwijze van het beletselteken (...). Hoe hoort het?

Wat is de taalregel voor het gebruik van ze, hun en hen?

Zakelijke communicatie | Publicatiedatum 27-09-2022

Een zin als Hun hebben een fiets geeft mij grammaticale jeuk. Kunt u mij uitleggen wat de taalregel voor ze, hun en hen nu precies is?

Zo voorkomt u missers in uw schriftelijke communicatie

Zakelijke communicatie Publicatiedatum 30-12-2020

Of het nu gaat om een brief, een e-mail, een rapport of een presentatie, spelfouten, grammaticale fouten en een belabberde stijl horen er niet in thuis. Deze toolbox...

Het juiste taalniveau voor de doelgroep kiezen

Zakelijke communicatie 4 minuten | 30-12-2020

De ene doelgroep is de andere niet. Spreekt een wetenschappelijke tekst hoogopgeleide professoren aan, de gemiddelde Nederlander kan er wein...

Bereik uw doel met een passende tekst

Zakelijke communicatie 9 minuten | 29-12-2020

De spelling, leestekens en structuur zijn belangrijk voor een begrijpelijke tekst, maar dat is niet alles wat nodig is voor het overbrengen...

Leestekens zorgen ervoor dat uw tekst goed overkomt

Zakelijke communicatie 9 minuten | 29-12-2020

Leestekens helpen lezers uw teksten beter te begrijpen. Bovendien zorgt het juiste gebruik van leestekens, samen met een goede zinsbouw en d...

't Kofschip

Zakelijke communicatie Publicatiedatum 15-08-2022

Dt-fouten behoren tot de meest gemaakte spelfouten in de Nederlandse taal. Nu is 't kofschip het klassieke ezelsbruggetje om dt-fouten te voorkomen, maar weet u nog precies...

Heeft u een vraag over Taalzaken?

Suzanne Meijles
Suzanne Meijles
Schrijftrainer
Adviseur is nu beschikbaar
Binnen 1 werkdag een reactie

Heeft u een vraag over Taalzaken?

Suzanne Meijles
Suzanne Meijles
Schrijftrainer
Adviseur is nu beschikbaar
Binnen 1 werkdag een reactie