Let op werktijden bij werknemer met meerdere banen

15 juni 2023 | Door redactie

Steeds meer werknemers hebben twee of meer banen. Dit kan om financiële redenen zijn, maar ook uit behoefte aan persoonlijke ontwikkeling. Werkt een werknemer bij meerdere organisaties, dan moeten zijn werkgevers opletten dat hij niet de regels uit de Arbeidstijdenwet overtreedt.

De werkgever is verantwoordelijk voor gezonde en veilige arbeidsomstandigheden. Deze verantwoordelijkheid strekt zich echter niet uit tot de werkzaamheden die een werknemer voor een andere werkgever verricht. Wel moet de werkgever rekening houden met de Arbeidstijdenwet (ATW) en het Arbeidstijdenbesluit (ATB). In de ATW staan onder meer de regels over werktijden, rusttijden en pauzes. In het ATB staan aanvullende regels voor werk- en rusttijden voor bepaalde sectoren en beroepen, zoals voor brandweermannen.

Werknemer moet werkgever informeren over andere baan

Als een werknemer meerdere banen heeft, geldt de ATW voor ál zijn werkzaamheden. Door de verschillende werktijden bij elkaar op te tellen, kan de werkgever nagaan wat zijn werktijden en rusttijden moeten zijn. Overtreedt een werkgever de ATW, dan loopt hij het risico op een boete van de Nederlandse Arbeidsinspectie. Soms is het mogelijk om af te wijken van de regels uit de ATW, bijvoorbeeld als er in de cao andere regels staan. Bovendien geldt de ATW niet voor álle werknemers (tool)
Het is de verantwoordelijkheid van de werknemer om zijn werkgevers te informeren over eventuele andere werkgevers, zodat zij hiermee rekening kunnen houden bij de arbeids- en rusttijden. Ook als er wijzigingen optreden in zijn werktijden bij een andere werkgever, moet hij zijn andere werkgever(s) hiervan op de hoogte stellen. Werkgevers mogen werknemers in principe niet verbieden om ook ergens anders te werken.

Meer informatie over arbeidstijden, pauzetijden en rusttijden vindt u in de toolbox Zo houdt uw organisatie zich aan de Arbeidstijdenwet.